Reta gärna dinosaurierna!
På SVT och SR vill man fortsätta att göra allt, oavsett vad reklamfinansierade kanaler redan gör utan tillskott av licensmedel. Ordet förändring möts av kollektivt rest ragg. En skarpare definition av public service-uppdraget skulle kunna leda till ett förändrat utbud ur kommersiell synvinkel åtminstone för de licensfinansierade tv-kanalerna. Men uppdraget blir ju inte smalare för det, om man tänker efter. Särställningen ligger i vad som produceras och på vilka premisser.
Att värna icke-kommersiell tv är inte detsamma som att värna det som sändes igår eller förrgår. Public service-debatten ligger flera steg efter utbudsutvecklingen. I stället lever Tvåkanalerssverige kvar och blandas med en trist vänstertes om reklamkanaler som opium för folket.
Utredaren är nu fri att föreslå förändringar vad gäller organisation, finansiering och statlig styrning. I realiteten är denna frihet sannolikt mycket begränsad. Men det är hög tid att gå på djupet med vad som inte är tv i allmänhetens tjänst, vad som är det och hur detta bäst bör finansieras även om det retar en och annan dinosaurie. Om en sådan analys inte görs under en borgerlig majoritetsregering så kommer den aldrig att bli av. Då kommer man aldrig bort från diskussionen om statsmedier.
Publikfriande folkbildning går att ta till oanade höjder och med oändlig variation. Ska mediepolitiken vara relevant så måste den bejaka att kommersiella kanaler som TV8 och Axess Television breddar perspektiven inom samhällsjournalistiken. Här har SVT, men tyvärr inte SR, en tilltagande konkurrens som borde sporra till nytänkande på många sätt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!