När novembermörkret är som mest kvävande bjuder handeln till fest. Skyltfönster visar vägen till lyckan, som fyrar längs med stadens mörka gator. Andra väljer att inta shoppingruset hemma i soffan – och ljuset från datorskärmar spelar över deras ansikten likt glansen från ryska ikonbilder.
Svenskarna lägger allt mer pengar på konsumtion. Enligt en forskningsrapport spenderade vi knappt två tusen miljarder kronor på att handla förra året. Det motsvarar ungefär 200 000 kronor per person.
De flesta av oss kan nog skriva under på att många av de köp vi gör är onödiga. Frågan är då varför vi lägger tusentals kronor på prylar vi inte behöver.
Det finns forskare som menar att konsumtionen har tagit religionens plats vårt sekulära samhälle. Vi shoppar i någon slags desperat längtan efter att fylla vårt liv med mening.
Andra forskare tar fasta på en trend i våra shoppingvanor. Allt mer av prylarna vi köper syftar till att göra våra hem finare och bättre. I tider av terror och polarisering blir hemmet vår trygga tillflykt i en kaotisk värld, menar dessa forskare.
Det är paradoxalt att förutom terror och polarisering, ser forskarna även klimatkrisen som en utlösare till vurmen för hemmet. Jorden blir allt sjukare på grund av människans rovdrift på dess resurser – och vi tröstar oss med att konsumera.
På fredag är det Black friday och vi förväntas shoppa loss för flera miljarder. Kanske är det dags att lägga en del av pengarna på White monday, som är i dag och som syftar till att lyfta fram den mer cirkulära konsumtionen.
Du kan läsa mer om dessa dagar i dagens SN.