Rusning till mobilrea 1993

När mobiloperatörerna började priskriga 1993 kostade mobilerna en krona styck. På On Off-butiken i Nyköping var Thomas Lindgren tvungen att hyra in väktare för att hålla ordning i köerna.

Övrigt2006-10-19 14:19
Det kallades Cirkus Comviq och var en kampanj arrangerad av en av mobiloperatörerna. Och visst liknade det cirkus, för en krona fick man både mobiltelefon och abonnemang. Ett minst sagt lockande erbjudande tyckte Nyköpingsborna och vallfärdade till On Off där Thomas Lindgren redan då jobbade som säljare.
Jag minns att butiken var full av folk nästan hela tiden, vi fick ha väktare utanför precis som på krogen, det var rätt galet faktiskt.
Operatörernas reklamkampanjer för att få Nyköpingsborna att börja använda mobiltelefon avlöste varandra under 1994 och 1995.
Vi vallade folk mellan olika stationer inne i butiken där de fick skriva kontrakt, välja telefon och lära sig att ringa, berättar Thomas.
Comviqs kampanjer drog allra flest nyfikna besökare till butiken.
Så här i efterhand kan man ju skratta åt det för Comviq hade ju knappt någon täckning i Nyköpingsområdet de där första åren, men folk ville verkligen skaffa mobiltelefon och verkade inte störas av dålig täckning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om