Ryanair kritiseras för sina villkor

Övrigt2003-08-19 23:29
Konsumentombudsmännen i Sverige, Danmark, Finland och Norge har, tillsammans med den brittiska konsument- och konkurrensmyndigheten Office of Fair Trading, fört fram kritik mot flygbolaget Ryanair. I ett brev till flygbolaget går de igenom flygbolagets avtalsvillkor punkt för punkt och ger argument till varför villkoren är oskäliga och måste ändras.
Bland annat kritiseras flygbolagets prissättning. Priset som resenären ska betala måste vara det pris som gäller då bokningen görs, inte det pris som gäller den dag som biljetten betalas. Kritik framförs också mot prisinformationen på webbplatsen, som enligt konsumentombudsmännen måste inkludera skatter och avgifter.

Vid förseningar och inställda flygningar har Ryanair begränsat sitt ansvar på ett allt för långtgående sätt, enligt Konsumentombudsmännen. Flygbolaget tar exempelvis inget ansvar om man på grund av förseningar missar ett anslutande flyg, vilket de kritiseras för. Dessutom anser Konsumentombudsmännen att Ryanair ska ge resenärerna samma rättigheter vid sjukdom eller force majeure som resenärer som flyger med flygbolag anslutna till IATA, International Air Transportation Association.
Granskningen av Ryanairs villkor är det led i en större gemensam nordisk granskning av avtalsvillkor hos flygbolag. Granskningen har bland annat lett till att SAS tidigare reviderat sina avtalsvillkor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om