Trots att SVT redan har meddelat vilka stÀder som fÄr 2019 Ärs Melodifestival finns inget beslut fattat i Nyköping om den saken. Handlingarna dukas pÄ kommunstyrelsens sammantrÀde pÄ mÄndag, och först dÄ fattas beslutet.
â Vi sĂ€ger att vi vill ha det, men det gĂ€ller bara under förutsĂ€ttning att kommunstyrelsen fattar beslut, sĂ€ger kommunalrĂ„det Urban Granström (S).
Om vi inte tÀnker lÄngsiktigt pÄ vad vi tycker att Nyköping ska vara för plats och hur vi ska uppfattas dÄ kommer vi inte vara en kommun som vÀxer
Urban Granström (S)
Enligt förslaget kommer den totala kostnaden att landa pÄ drygt 2,5 miljoner kronor varav lite mer Àn en halv miljon kommer att tÀckas av intÀkter. NÀrmare tvÄ miljoner ska tilldelas Nyköpings arenor för att genomföra och marknadsföra Andra chansen i Nyköping.
â Jag tycker att det Ă€r lite speciellt att det gĂ„r upp till kommunstyrelsen för beslut nĂ€r det redan Ă€r bestĂ€mt, sĂ€ger oppositionsrĂ„d Anna af SillĂ©n (M).
Men Urban Granström hyser inga tvivel om att förslaget gÄr igenom.
â Jag kĂ€nner mig rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att vi kommer att fatta beslut om det, det finns en majoritet i kommunstyrelsen för.
Men Anna af Sillén (M) tycker att pengarna behövs till annat. Det Àr helt enkelt inte lÀge att lÀgga tvÄ miljoner kronor pÄ musikevenemanget, sÀger hon.
â Jag Ă€lskar Melodifestivalen, men nĂ€r man talar om skattepengar mĂ„ste man prioritera. Det Ă€r Ă€ndĂ„ tvĂ„ miljoner kronor som Nyköpingsborna ska lĂ€gga pĂ„ det hĂ€r. Pengar som jag tycker borde lĂ€ggas pĂ„ skolan. Det motsvarar fyra lĂ€rarlöner. Det gör skillnad.
Men enligt Urban Granström kommer det att bidra till nÀringslivet och besöksnÀringen och pÄ sÄ sÀtt bidra positivt till Nyköping. NÄgot som Anna af Sillén ocksÄ tycker Àr bra.
â Ur det perspektivet Ă€r det positivt. Men nĂ€r man vet hur ekonomin ser ut med underskott i skola och Ă€ldreomsorg Ă€r det inte lĂ€ge att lĂ€gga pengar pĂ„ detta. Man mĂ„ste vĂ€lja ibland.
Jag Àlskar Melodifestivalen, men nÀr man talar om skattepengar mÄste man prioritera
Anna af Sillén (M)
Urban Granström tar ocksÄ upp den marknadsföring som Nyköping fÄr pÄ köpet.
â Det Ă€r lite vanskligt att rĂ€kna pĂ„, men en studie gjordes förra gĂ„ngen och det visar att marknadsföringsvĂ€rdet Ă€r mĂ„ngdubbelt. Det Ă€r en bra investering för Nyköping.
Hur hjÀlper det Nyköpingsbor som har barn i skolan eller förÀldrar pÄ Àldreboende?
â Inte ett dugg pĂ„ kort sikt. Men om vi inte tĂ€nker lĂ„ngsiktigt pĂ„ vad vi tycker att Nyköping ska vara för plats och hur vi ska uppfattas dĂ„ kommer vi inte vara en kommun som vĂ€xer och uppfattas som attraktiv, sĂ€ger Urban Granström.
â Det hĂ€r Ă€r en liten bit i pusslet. Man ska komma i hĂ„g att tvĂ„ miljoner kronor Ă€r mycket pengar, men det Ă€r av en omsĂ€ttning pĂ„ 3,4 miljarder. Det Ă€r lite drygt en halv promille.