Drygt 2,2 miljoner passagerare flög från eller landade på Skavsta under förra året. Det är en ökning med 3,8 procent jämfört med 2017. Inte minst lågprisbolagen befarade en nedgång när flygskatten infördes, men den har inte märkts av på Skavsta. I sommar ska skatten tas bort, sedan Moderaternas och Kristdemokraternas budget röstades igenom i december.
Utsläppen per flygplats är svåra att mäta, men en titt på antal passagerare som flyger utrikes (den allra största delen av utsläppen) visar att Arlanda föga förvånande står för den allra största delen av klimatutsläppen. Skavsta i Nyköping svarar för knappt 7 procent av klimatutsläppen vilket motsvarar nästan 700 000 ton koldioxid (2017).
Och totalt flyger svenskarna alltmer. Inrikesresorna ökar inte, men utrikesresorna har ökat kraftigt, enligt en rapport från Chalmers. Och även om utsläppen har minskat per personkilometer till följd av effektivare flygning har de totala utsläppen från svenskarna ökat med nästan 50 procent sedan 1990. I dag är utsläppen lika stora som för biltrafiken, cirka 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter. I siffrorna ingår så kallade höghöjdseffekter, det vill säga att klimatet påveras mer av utsläpp som görs på hög höjd.
Arbete pågår på flera håll för att minska flygets påverkan på klimatet. FN:s organ för civil luftfart, ICAO, har beslutat om ett marknadsbaserat styrmedel för att reglera koldioxidutsläppen. Det ska träda i kraft 2021. Flera flygbolag arbetar också med att öka andelen biobränsle i tanken. Inom EU finns ett mål att 4 procent av Europas totala behov av flygbränsle ska komma från biomassa år 2020.
Fotnot: Siffrorna på utsläppen från Skavsta är ungefärliga och baseras på siffror på antalet utrikespassagerare per flygplats. Siffrorna kommer från Chalmers tekniska högskola.