Sahlin tar inte väljarna på allvar

Att Mona Sahlin har problem med trovärdigheten är knappast någon hemlighet. För att råda bot på detta har hennes parti i dagarna släppt en reklamkampanj. På olika affischer poserar partiledaren glatt i olika situationer, bland annat framför Citytunneln och i en boxningsklubb. Att kampanjen skulle kunna lyfta partiledaren är svårt att tänka sig.
Affischerna är politisk ­reklam när den är som sämst.

Övrigt2010-07-22 05:00

Vi på ledarsidan har tidigare uttryckt missnöje med samtliga partiers reklamarbete. Politik är en förtroendebransch. Att budskap går hand i hand med verkliga förhållanden är a och o, liksom att mottagarna behandlas som vuxna och tänkande individer.
Sahlins val av foton är därför ytterst märkligt. Hon leder det parti som förbjudit proffsboxning och samarbetar med Citytunnelns enda motståndspartier. Ändå poserar hon framför boxare och tunnelbygge. Enligt Socialdemokraternas kommunikationschef ska kampanjen visa Sahlins starka förankring i verkligheten. Ironiskt då att Mona nästan hela sitt liv arbetat inom sitt parti och är det närmaste en perfekt politisk broiler man kan komma.
Verkligheten anpassas efter budskapet, istället för tvärtom.
Affischerna visar också att partiet har stora identitetsproblem. I och med bildandet av Alliansen har flera av Socialdemokraternas starka kort fallit. De är inte längre det självklara statsbärande partiet och ses inte som det bästa alternativet för att stimulera näringslivet.
Tidigare var det självklart att S-regeringar satsade på nya vägar och bättre infrastruktur, att de tryggade en billig och god energiförsörjning och att de med kraft försökte bekämpa brott. Men med samarbetspartiernas avoga inställning till nya vägbyggen, kärnkraftverk och fängelsestraff är det förtroendet borta. Därmed har det uppstått en spricka gentemot den stora grupp konservativa landsbygdssossar som i Mp och V ser verklighetsfrånvända storstadsbor.
För att undvika att visa denna spricka är annonstexterna i den nya kampanjen tömda på innehåll. Mottagaren får nöja sig med att läsa självklarheter som att arbetslöshet är slöseri och att samarbete kan lösa problem. Texterna hade lika gärna kunnat skrivas av moderater.
Politik handlar i grunden om konflikter och skiljelinjer. Om att vara oense och att strida för sina egna åsikter. Socialdemokraternas kampanj innehåller inget som går att diskutera och inget som går att kämpa för.
Förhoppningsvis lockar det inga röster.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om