Med de orden välkomnas den som surfar in på hemsidan forsvarsexportmyndigheten.se. Det är inte den riktiga myndigheten som står bakom, utan den ideella Svenska freds- och skiljedomsföreningen.
Redan när försvarsexportmyndighetens skapande planerades i början av 2010 passade Svenska freds på att registrera domännamnet. Sedan dess har sidan använts som satir om svensk vapenexport. De tre kronorna i försvarsexportmyndighetens logotype har på hemsidan förbytts mot bomber. Det har fått myndigheten att se rött.
Nu tvingas Svenska freds lämna ifrån sig sidan.
Stiftelsen som reglerar .se-domänerna konstaterar i ett skiljeförfarande att Svenska freds ”agerat i ond tro” när de köpt sidan och att de saknar ”ett berättigat intresse” till den. Som om opinionsbildning, det fria ordet och satir av makten inte är värt att försvara. I vår omvärld finns massvis med liknande exempel.
George W Bush tvingades leva med hemsidan thewhitehouse.com, en exakt kopia av vita husets hemsida men med satiriska texter som gjorde åtlöje av presidenten. För den som vill skratta åt socialdemokraternas partiledare finns håkanjuholt.se. Listan kan göras betydligt längre.
Satiren är ett av de äldsta knepen för effektiv opinionsbildning. På internet har den tagits till en ny nivå.
Dessutom är det inte ens säkert att försvarsexportmyndigheten har lagen på sin sida. Men fallet kommer inte prövas då en sådan process är för dyr för en liten ideell organisation. Det är tack vare ekonomiska muskler som myndigheten kan ta över hemsidan.
Innehållet på Svenska freds satirsida går knappast att missta för att vara på allvar. Inte heller finns det något som säger att deras syn på svensk exportindustri är mindre sann än den som myndigheten förmedlar. Därmed borde ingen kunna tvinga dem att lämna ifrån sig sidan. Fri opinionsbildning är en hörnsten i svensk demokrati.
Svidande satir ska även en myndighet kunna tåla.