Sätt pendlarfrågan på politiska dagordningen
Lite mer ruter är det i Mälartingets politiker, som nyligen var samlade i Örebro. Mälartinget som består av representanter från kommuner och län i Mälardalen, gjorde ett ovanligt skarpt uttalande mot SJ som på grund av bristande dialog och indragna avgångar har skapat stor irritation runt om i Mälardalen.
Så länge som som SJ har kvar sitt monopol i Stockholm-Mälarregionen för den regionala trafiken, anser politikerna att SJ också ska ta ett ansvar för den regionala utvecklingen.
Den försämrade tågtrafiken från och till Nyköping skapar frustration bland pendlarna. I en brevväxling mellan en Nyköpingsbo och SJ, som vi har tagit del av, framgår att konsekvensen av att avtalet mellan Nyköping och SJ har upphört, blir en något bantad variant under det kommande året. Ett nytt avtal kommer att slutas först sommaren 2005, och hur omfattande det blir kan av förklarliga skäl SJ inte uttala sig om. En annan ansvarig SJ-tjänsteman skriver att först när Ostlänken kan erbjuda snabb och attraktiv trafik, det vill säga i bästa fall om 2025 år, blir resandeunderlaget så stort att det kan erbjudas goda möjligheter för arbetspendling.
Men hallå, SJ. Flyttlassen går nu. I stadshuset produceras den ena annonsen efter den andra, där Nyköping utlovar såväl bostäder som goda kommunikationer. I en intervju i DN i helgen säger Bo Wiktorin på länsstyrelsen i Sörmland att pendlingen måste öka, inte minska, om vi vill ha tillväxt i regionen.
Men pendlarfrågan har egentligen inte funnits på den politiska dagordning. Ostlänken har drivits för att stärka Skavsta flygplats och som en del av den så kallade Europakorridoren, ett projekt som har avfärdats av både Banverket och Ulrica Messing. Ostlänken skulle sannolikt ha legat längre fram i tuben om den hade drivits som en regional och prioriterad tågsträckning i samarbetet om regionförstoring i Mälardalen.
Satsningen på Svealandsbanan och Mälarbanan är garanti för famlijer som överväger att flytta till Eskilstuna och Västerås, att tågen kommer att gå även i framtiden. Men Göran Forssberg kan inte ge de familjer som kommer hit för att prova på Nyköping några som helst garantier för att tågen här går i morgon också.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!