Segelflygare bör vidga synfältet uppmanar haverikommission
Segelflygare bör tänka mer på att titta åt sidorna när de svänger flygplanet. Det är haverikommissionens slutsats efter olyckan vid Vängsö i Gnesta när två segelflygplan krockade på tusen meters höjd i somras.
Kraschen var ett faktum och planen kolliderade vinge mot vinge.
På ett av planen bröts ena vingen av.
Föraren, en man i 60-årsåldern, kände en stöt och hörde en smäll. Han tittade ut och bedömde att vingen var så illa skadad att planet inte skulle gå att landa på ett säkert sätt. Han öppnade huven och hoppade med fallskärm från segelflygaren.
Planet fortsatte utan förare och kraschade i skogen utan att någon eller något kom till skada.
Den andra föraren var en man i 80-årsåldern. Hans plan hade just bogserats upp av ett propellerplan när han såg det andra planet framför sig endast några meter högre upp.
Hans plan skadades dock inte lika allvarligt och han kunde landa det på Vängsö flygfält. Däremot kunde han inte komma ut ur planet förrän efter tio minuter då markpersonalen lyckades öppna huven.
Enligt den rapport som Statens haverikommission har skrivit efter sin utredning av olyckan höll båda planen på att svänga åt vänster i olika flygbanor som på ett ställe gick in
i varandra.
Kommissionens uträkning visar att det är viktigt för förarna att spana åt sidorna med jämna mellanrum. Annars kan det vara för sent att svänga, som i det här fallet.
När planen får syn på varandra återstår endast två och en halv sekund.
Det tar ungefär 20 sekunder att svänga ett segelflygplan ett helt varv.
Haverikommissionen rekommenderar Luftfartsstyrelsen att verka för att öka segelflygarnas medvetenhet om att spana åt sidan i 45 till 90 grader.
Senast i juli bör Luftfartsstyrelsen lämna besked om vad den har gjort för att följa rekommendationen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!