Sent omsider kom ersättningen
Loket gick sönder och SJ lovade ersätta de resenärer som fick extra utlägg för resan. Men när Sofia Hoffman först försökte fick hon tji.
SN skrev en snutt om det inträffade. I artikeln berättade SJ:s informationschef för södra Sverige om bolagets rutiner. I första hand sätter SJ in bussar och taxi. Men de resenärer som tvingas betala själva för den fortsatta resan kan få ersättning för sina utlägg.
Bra, tyckte Sofia Hoffman. Hon går andra årskursen på Södra Latins yrkesmusikerlinje i Stockholm. Någon lektion ville hon inte missa. Så för att inte komma för sent till plugget hade hon löst en enkel bussbiljett till Södertälje för att därifrån ta sig vidare med pendeltåget.
Bussbiljetten kostade 40 kronor. Ingen jättesumma ens för en gymnasist, men efter beskedet i SN skickade Sofia en räkning till SJ. Den var på 45 kronor utlägg plus porto. En kopia på biljetten samt artikeln i SN lade hon med som bilagor. Sedan hände ingenting på två månader.
Men häromdagen kom svaret: För att en reklamation ska kunna handläggas emotser vi en skriftlig redogörelse över hela händelsförloppet. Fakturan bifogas i retur utan åtgärd.
Det var allt. Brevet var undertecknad av en dam på SJ:s kundtjänst i Krylbo.
Konstigt, tyckte Sofia. För vad kan SJ mer begära som skriftlig redogörelse än en tämligen utförlig artikel i lokaltidningen?
När SN söker damen som undertecknat brevet från kundtjänsten är hon ledig. Men en vänlig kollega, Lena Becker Johansson, tycker att informationschefens svar i SN är underligt:
Enligt de direktiv vi fått måste tågmästaren skriva en rekvisition för att resenären ska få ersättning. Och det går bara om resan är extra viktig, till exempelvis ett bröllop eller en begravning.
Nobben alltså. En lektion på Södra Latin är varken bröllop eller begravning. Men efter en halvtimme ringer Becker Johansson igen.
Jag har kollat det här. Om informationschefen lovat ersättning så är det klart att vi betalar. Om Sofia Hoffman skickar originalbiljetten så skickar vi pengarna.
En solskenshistoria till slut alltså. Men det bästa vore kanske om tjänstemännen på SJ enas om vad som egentligen gäller.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!