Sevärda värstingbilar på väg

På lördag finns det tillfälle att titta på några av landets allra vassaste rallybilar. Super-cupens sista och avgörande deltävling avgörs i Nyköping. Flera WRC-bilar, med värmländske förarprofilen och sammanlagde cupledaren Mats Jonsson i spetsen, finns med.

Övrigt2004-09-02 23:28
Ja, redan under fredagen kan Nyköpingsbor få se ett eller annat fartmonster. På kvällen ska de kollas vid Nyköpings bilbesiktning och på lördagsmorgonen är det dags för start.
Nu är det inte en helt okomplicerad sak att kunna följa en rallytävling. SN-sporten kollade upp läget med SMK Nyköpings Peter Johansson.
Lättast köper man en karta vid tävlingscentrat vid Spelhagen (där sker målgång och prisutdelning). De finns också till försäljning vid macken i Stigtomta. Sen är det bara att ge sig ut på någon av de åtta specialsträckorna.
Hur ska man bäst placera sig?
Ofta är det ju roligast där det svänger lite eller är andra svårigheter för förarna att bemästra. Men det viktigaste är att man tänker både en och två gånger på säkerheten. WRC-bilarna kommer mycket fortare än många är vana vid. Och man får a l d r i g stå i yttersväng, det är livsfarligt.

Det är av säkerhetsskäl fram till lördagsmorgonen lite småhemligt exakt vilka vägar som ska användas. Vill man bara stå och titta på bilarna kan man alltid välja starten mitt framför stadshuset på torget inne i Nyköping.
Vill man titta på hur det går till att meka rekommenderas parkeringsmässigt servicestationen vid Hyttvallen i Nävekvarn efter specialsträcka 3. Invid Malmköpingsvägen innan Råby finns annars en dubbel service efter SS 5 och 6.
Det är frågan om sammanlagt åtta specialsträckor. Och det sparkar igång med något av en superspecial.
Första specialsträckan går på Björshults rallycrossbana, sedan bär det av mot Nävekvarnshållet så mycket kan jag väl säga.

När halva rallyt är avklarat används vägar på andra sidan stora motorvägen, först mot Råbyhållet. Avslutningen sker i Bettnatrakten.
Totalt blir det femton mil, med fyra mils specialsträckor, förklarar Peter.
WRC-bilarna som är före detta VM-värstingar är givetvis favoriter i fyrhjulsklassen. Och det kommer att gå undan. Herrar Mats Jonsson, Dick Wicksell, Eddie Hörbring och Mats Thorszelius se också fakta nedan har alla drygt 300 hästkrafter under huven.
Arrangerande SMK Nyköpings största hopp, Patric Carlsson, tävlar i samma klass även fast han rattar en grupp N-bil.
Supercupen har för att göra det enklare att följa skalat bort all delklasser och kör bara en för fyrhjulsdrivna och en för tvåhjulsdrivna bilar. Nu är det ganska kurvigt och tekniskt så både en sån som Patric och toppförare i tvåhjulsklassen som Jonas Wigren har bra chanser att kunna hänga med riktigt skapligt, menar Peter Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om