Den snabbt ökande internethandeln har ställt stadskärnor över snart hela världen inför nya utmaningar. Nyköping är inget undantag utan även här märks butiksdöden.
För att möta utmaningarna krävs att snart sagt alla lokala aktörer samverkar, förklarade Maria Wejås, medlem i styrelsen för Nysam inför de 160 personer som deltog i kickoffen på Nyköpings teater.
– Om vi omfamnar den snabba digitala utvecklingen har vi möjlighet att göra något riktigt bra och göra Nyköping till en cool plats, sa hon
– Det som krävs är engagemang, kreativitet och delaktighet av snart sagt alla aktörer som verkar lokalt: som näringsliv, kultur, föreningar, fastighetsägare och arenor.
Den hantverksgalleria som sömmerskan Gabriela Ramos planerar att starta på öster i Nyköping lyftes fram som ett exempel på nya kreativa idéer.
– Hantverksgallerian ligger i linje med en trend som vi ser i olika stadskärnor. Utbudet börjar rikta in sig mer på tjänster i stället för på varor.
I oktober förra året certifierades Nyköping som en Purple flag-stad. I arbetet med certifieringen har det bland annat tagits fram en handlingsplan på 40 punkter, som ska göra Nyköping till en mer levande stad, speciellt kvällstid.
Onsdagskvällen evenemang var bland annat en kickoff för att börja arbetet med att förverkliga de 40 punkterna.
– Purple flag är ett initiativ från organisationen Svenska stadskärnor. Gör vi det här bra kanske vi kan bli årets stadskärna 2020, sa Maria Wejås.