SJ blandar bort X40-korten

Övrigt2009-05-03 22:50
SJ:s misslyckade inköp av dubbeldäckaren X40 kommer vid en extremt olycklig tidpunkt. Bland annat klimathotet gör att marknaden skriker efter effektiv järnväg.
Men SJ hänger inte med i svängarna. Att döma av SJ:s svar 26 oktober på vår debattartikel den 20 oktober tycks SJ fått vingar och flugit iväg långt från marknaden och verkligheten.
Det vore ju bra om X40:s barnsjukdomar kurerats för nästan ett år sedan. Det motsägs av att för många tåg fortfarande befinner sig på verkstad för reparation och ombyggnad. Gamla fel på till exempel dörrar och toaletter återkommer ständigt och nya fel dyker upp hela tiden.
Senast upptäcktes att det gick ström genom motorlagren och nu måste alla skadade motorer repareras och konstruktionsfelet åtgärdas, en mycket kostsam historia. När SJ hävdar att vår debattartikel var fylld av missuppfattningar slår det tillbaka på SJ som en bumerang. Nybyggda bansträckor i Sverige har inga plankorsningar och kurvradierna är på flera tusen meter.
Det är bara för SJ att slå i Banverkets spårgeometribok BVH 586.40/41 så upptäcks att spåren tillåter runt 300 km/tim. Dagens högsta tillåtna hastighet 200 km/tim råkar främst bero på att SJ inte skaffat några tåg för högre farter.
I vår debattartikel nämnde vi inget om när flera tågsätt kopplas ihop utan om fler mellanvagnar i varje tågsätt. X40-tågets låga kapacitet kan höjas om vanliga dubbeldäckade personvagnar med drygt 130 sittplatser sätts in. Men då försämras den redan dåliga prestandan ännu mer. Elektromagnetiska fälts skadliga effekt på människan må ifrågasättas men vi miljöpartister reagerar när forskares mätningar i X40-tågen visar på för höga värden. Den bedrövliga upphandlingen av dubbeldäckaren tyder på att det antingen inte finns någon teknisk kompetens kvar på SJ eller att den finns men tyvärr inte har något inflytande.
Om SJ och tågtillverkaren Alstom inte har någon kraftfull räddningsplan för dubbeldäckaren så anser vi fortfarande att X40-tågen bör skickas tillbaka till fabriken.

Daniel Helldén (mp)
styrelseledamot i regionförbund och kommunstyrelse samt distriktsordförande i Sörmland
Ylva G. Karlsson (mp)
landstingsråd och ledamot i landstingsstyrelsen
Kjell Rosén (mp)
ersättare i kommunstyrelse och landstingsfullmäktige
Gunnar Söderberg (mp)
kommunstyrelseledamot, landstingsfullmäktige- och regionförbundsfullmäktigeledamot samt styrelseersättare i Länstrafiken Sörmland AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om