SJ erbjuder endast ståplats från Vagnhärad
Jan Kyrk har också uppgivit att just veckan efter midsommar brukar innebära en ojämn beläggning på pendlaravgångarna mellan Nyköping och Stockholm. Det torde dock inte vara helt sant.
Närmare sanningen kommer man nog i konstaterandet att SJ inte bara minskat antalet tåg under sommartrafiken utan också minskat antalet vagnar. Minskningen är anpassad till den lågtrafik som framförallt infaller den kommande veckan. Därför blir det återigen problem under veckan efter midsommar.
Under måndagen var det fullt med stående i gångarna på 7.30-tåget från Nyköping. Trängseln blev ännu större när pendlarna från Vagnhärad steg på. Konduktören kom inte, det gick inte att ta sig fram. Problemen, om inte lika uttalat, har fortsatt hela veckan. Särskilt drabbade blir de som kliver på i Vagnhärad.
Det är ingen nyhet för SJ att många fler åker tåg på måndagar. SJ har en god statistik över resandefrekvensen och kan ganska enkelt dimensionera antalet vagnar till efterfrågan. Vagnsbristen beror på att SJ medvetet dragit bort vagnar. Vi tror att SJ har varit väl medveten om att många pendlare inte skulle få sittplats under denna vecka. Men det saknas fortfarande flexibilitet hos SJ. Det måste kunna gå att variera antalet vagnar under veckan efter midsommar innan de stora semesteruttagen sker i juli. Om inte annat hade lärdom kunnat tas från förra årets trafik.
Några nya vagnar har inte satts in på det närmast aktuella tåget. Kyrk hoppades tydligen på att alla skulle få plats från och med tisdag och att saken skulle vara ur världen.
Det är illa att SJ behandlar sina fasta kunder på detta sätt. Att behöva stå i över en timme är för många mycket ansträngande. Och det är svårt att hålla balansen i kurvorna på den gamla banan. Tågpersonalen drabbas också.
Behandlingen är ett dåligt exempel på marknadsanpassning.
Det är också illa att SJ i informationen tänjer på sanningen. I andra sammanhang, bl a i fråga om den allmänna vagnsbristen hos SJ vid högtrafik under andra delar av året, har ju SJ numera börjat visa öppenhet. Samarbetet med Pendlarföreningen har också förbättrats. Men tydligen räcker det inte.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!