Bänkar har ställts ut för det kommande medlemsmötet, men snart ska allt vara klart för säsongens öppnande. En del av Oxelösunds sjöfartsmuseums utställningar känns igen sedan tidigare – men några nytillskott inför 2018 har snickrats ihop. Carsten Peterson visar en utställningsskärm som visar ett väldigt udda sätt att frakta ett fartyg på.
– Det här fartyget gick av på mitten i en explosion när det skulle lagas och åtta personer dog i olyckan. Sedan skulle det lagas på ett varv i Sydkorea och man fick sätta båda delarna av fartyget på tvärs över ett annat fartyg och köra dit alltihop, berättar Peterson.
En annan nytillkommen skärm berättar om Oxelösunds första hamnchef. Den 30-årige Gustaf Kjellman som kom hit 1881.
– Vi försöker hitta på något nytt varje år medan annat finns kvar, säger Peterson och visar en skärm som berättar om ett tyskt handelsfartyg som gick på grund utanför Hävringe 1939.
– Det var ingen på bryggan. Troligtvis hade de varit berusade efter att ha firat en sänkning av det brittiska slagskeppet Royal Oak dagen innan. En tysk ubåt tog sig förbi ubåtsnät och mineringar i Scapa flow mellan Skottland och Orkneyöarna och sänkte fartyget. Över 800 personer följde med ner i djupet, säger Peterson.
Fartyget har legat kvar och läckt olja genom åren, men för några år sedan kom det ett samtal från England till Stavsjö bruk där Petersons son lyfte luren.
– De beställde ventiler som sedan sattes på skrovet för att kunna tappa ut den resterande delen av oljan, berättar han.