SJ:s ordförande avgår enligt tidtabell

När SJ:s ordförande Ulf Adelsohn i mitten av mars gästade TV-programmet ”Sverker rakt på” bekräftande han två saker: gamla moderater har snyggare ­slipsar och snabbare svar. Den kritiserade Adelsohn framstod att vara i sitt liv form.
Och delande ut den ena smockan efter den andra till regeringen.

Övrigt2011-04-08 05:00

När programledaren Sverker Olofsson frågade SJ:s ordförande varför han var så frispråkig, svarade Ulf Adelsohn att han inte var i behov av ersättningen. Det är inte det mest taktiska svar en ifrågasatt styrelseordförande kan ge. Däremot var intervjun årets mest uppfriskande.
Mindre än en månad senare kom räkningen. Regeringen petar Adelsohn som ordförande i SJ och ger honom en skön reträttpost i styrelsen för Exportrådet. Det lär alltså inte att gå någon större nöd på den tidigare moderatledaren, han kan i lugn och ro fortsätta sina traditionella söndagspromenader på Djurgården.
Å andra sidan är Ulf Adelsohn inte personen som nöjer sig med att mata svanarna. Även om han, som ytterst ansvarig för SJ:s verksamhet, har ett monumentalt ansvar för de senaste vintrarnas tågkaos, är situationen för den svenska järnvägen mycket värre än en personfråga. Det finns en anledning till varför Adelsohn gjort sig ovän med samma regering som hans fru är statsråd i.

Det räcker inte att byta ordförande för att få styrfart på SJ. Vad som krävs är en ordentlig utredning, utan ideologiska skygglappar, kring hur avregleringen av den svenska järnvägen har fungerat, och vad som lämnar mer över att önska.
Den satsning i miljardklassen som presenteras i dag är ett välkommet steg åt rätt håll. För alla i vårt avlånga rike, som med viss regelbundenhet åker tåg och kan jämföra med frekventa tågresor i utlandet, är det alldeles uppenbart vilken järnvägsoperatör som har svårast att hålla tidtabell.
Diskussionen om framtida höghastighetståg i all ära. Det första steget mot ett fungerande SJ bör vara att undvika slarvfelen. Tåg som kommer och går i tid, som inte drabbas av signalfel och en situation i vilken SJ kritiserar Trafikverket, som i sin tur lägger över skulden på en infrastrukturminister med privatchaufför, som måste ta bilen till seminarier om tågtrafikens framtid, för att tågen inte går i tid, är avgörande för den svenska tillväxten.
Ulf Adelsohn var inte rätt man för jobbet. Däremot får hans avgång inte maskera att många tåg fortfarande står stilla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om