Skapande behov

Övrigt2002-05-30 10:08
Strömavbrott. Typiskt! Nu missar jag ju reprisen på Musikbyrån. Jag får väl gå in på Internet istället, tänker jag, men inser snabbt att det är förstås inte möjligt om det inte finns någon ström.
Det får bli lite avkopplande musik istället.
Jag går och lägger mig i sängen och med en van rörelse slår jag på stereon. Trodde jag i alla fall till en början men stereon är och förblir stendöd trots upprepade försök att sätta på den.

Rastlösheten börjar krypa sig närmare. Vad ska jag göra nu? Sneglar mot bokhyllan och den handfull böcker som jag aldrig riktigt tagit mig för att läsa. Är det kanske värt ett försök att så smått börja läsa någon av dem? Det är ljust ute, så det är inget problem. Fast det kanske är lika bra att vänta tills strömmen kommer tillbaka igen när allt kommer omkring? Sagt och gjort. Som av en ren slump möts jag av rubriken Svenska ungdomar är för bekväma då jag kikar på framsidan till en av våra svenska morgontidningar. Bläddrar snabbt upp artikeln. Den behandlar allt från ungdomars minskade motionsvanor till ungdomars fixering vid tekniska prylar i syftet att underlätta tillvaron. Fjärrkontrollen var en av de onödiga saker som beskrevs. Jag känner mig nu i ett betydligt klokare och visare tillstånd än tidigare. Det är kanske dags att göra sig av med vissa vanor? tänker jag, fast besluten om att det här ska bli startskottet på mitt nya liv. Klick! Strömmen är tillbaka. Vad skönt. Jag seglar ned i TV-soffan och slår på teven med fjärrkontrollen. De tankar som cirkulerat i huvudet för några minuter sedan är som bortblåsta och kommer att så vara tills nästa strömavbrott.
Beroendet och behovet av alla bekväma och moderna apparater är skrämmande. Vissa säger på fullaste allvar att de inte kan föreställa sig ett liv utan en TV med massor av olika kanaler. Men klarade sig inte barnen alldeles utmärkt utan TV för lite drygt femtio år sedan? Nu låter jag antagligen som en moraltant, alternativt en moralfarbror, men alla dessa nya behov som företagen skapar åt oss är långt ifrån nödvändiga. Marknaden bokstavligen spottar ut nya och avancerade prylar och framställer dem som helt livsnödvändiga.

Mobiltelefonindustrin är ett bra exempel på hur företag skapar behov åt oss konsumenter. Från att endast fyllt funktionen att man kunde ringa till dagens mobiltelefoner som snarare mer liknar handdatorer än telefoner. Behöver vi de hundratals funktionerna som erbjuds i telefonerna? Jag ställer mig skeptisk till det. Ändå är det de olika funktionerna som påverkar oss där i affären. Det kan handla om en obetydlig förbättring eller rentav endast en ny färg för att vissa personer ska gå i fällan.

Just nu är det företagen som styr folkets behov. All reklam som förföljer en överallt nästan non-stop 24 timmar om dygnet sätter sig på näthinnan och manipulerar på så sätt ens tänkande. Kan man kalla det för hjärntvätt? Reklamen påverkar oss människor mer än vad man egentligen tror. En produkt som nötts ut i TV väger oftast tyngre än den okända när man står och tvekar i affären.
Beroendet av alla livsnödvändiga saker kan troligtvis någon gång i framtiden leda till stor förvirring om systemet störs under en längre period och då vi helt enkelt blir tvungna att klara oss utan dem...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om