Skärpta straff för rattfylleri föreslås
I torsdags beslutade regeringen att säga ja till ett lagförslag som skärper straffen för de som kör rattfulla. Antalet rattfyllor har ökat med 35 procent de senaste två åren i Sörmland. Senast i onsdags stoppades en rattfull man med 2,25 promille i blodet i centrala Nyköping.
Förslaget innebär att minimistraffet höjs från sex månader till ett års fängelse för en person som orsakat en dödsolycka genom att köra rattfull. För en rattfull som orsakar en person allvarliga skador vid en trafikolycka höjs minimistraffet till sex månaders fängelse.
Det här är ytterligare ett steg närmare nollvisionen. I dag dör 150 människor per år i trafiken, det är betydligt fler än som dör genom mord eller dråp. Vi får två helt nya brott. Vi gör en lagrådsremiss i dag och senare i höst kommer propositionen. Vi räknar med stöd i riksdagen för förändringarna, säger justitieminister Thomas Bodström.
Det låter rimligt att straffvärdet höjs. Det förekommer nu och då att alkoholpåverkade förare orsakar dödsolyckor i Sörmland, och att allvarliga skador inträffar, säger Anders Öjert, chefsåklagare vid Nyköpings åklagarkammare.
Andra förändringar i förslaget är att polisen ska kunna få tillgång till blodprover på samtliga förare som varit inblandade i en olycka.
Om man har orsakat en olycka och hamnat på sjukhus ska man kunna ta blodprover, det ska inte hindras av sjukhussektretessen, säger Thomas Bodström.
Även sjukvårdspersonal och socialtjänst ska få möjlighet att kontakta polis för att förhindra ett kommande rattfylleribrott eller förhindra ett pågående.
Rattfyllor är så vanliga i Sörmland att polisen satsar extra på att kontrollera trafikanter under fredag och lördagkvällar under hela hösten. I år ska man totalt göra 58 000 kontroller i Sörmland, tidigare gjordes 40 000 kontroller årligen.
Men även om vi har ökat våra insatser så är det tyvärr en sådan trend i samhället att rattfyllorna ökar, de senaste två åren har ökningen varit 35 procent, säger Ingårda.
Att körkortet försvinner stoppar inte de rattfulla förarna.
Vi beslagtar bilarna, men de skaffar bara en ny bil att åka med, säger Ingårda.
Hjälper lagförändringarna för att minska andelen rattfulla i trafiken?
Vi vet inte, men det är i alla fall en viktig markering från vår sida, säger Thomas Bodström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!