Skavsta straffas

Övrigt2006-06-12 17:00
!Ryanair, Skavstas huvudkund, tänker halvera trafiken på svenska flygplatser från och med oktober. Det är inte enbart en protest mot en flygskatt med ytterst tveksamma miljöeffekter, det är en fråga om affärer. En hundralapp per flygbiljett i flygskatt slår hårt mot vinstmarginalerna för lågprisflyget, enligt Ryanair.
Det är alltså ingen tvekan vilka som drabbas av den nya svenska flygskatten. Det är passagerarna, som får färre turer från svenska flygplatser att åka med, och det är flygplatser som Skavsta, som förlorar trafik och pengar på att bolagen hellre satsar på andra platser än i ett land där regeringen motarbetar lågprisflyget.
Man ska ha klart för sig att det inte i första hand är affärsflygets resenärer som drabbas av skatten. Det är privatresenärerna, de som vill resa till lägsta möjliga pris. Med färre Ryanairlinjer blir utbudet magrare. Lågprisflyget har varit en stadigt växande marknad och gett många nya möjligheter att ta sig runt i Europa, även för den som inte har en tjock plånbok.

Det finns en pedagogisk anledning till att Ryanairs neddragningar hotar att bli verklighet först efter valet.
En alliansregering skrotar nämligen flygskatten. Då blir det i stället sju nya linjer till Skavsta, det har det irländska bolaget lovat. För Nyköpings kommun är en växande trafik på Skavsta nyckelfaktor i den lokala utvecklingen och ger tungt vägande argument för varför det brådskar med att få en byggstart för järnvägsprojektet Ostlänken.
Det finns vettiga alternativ till flygskatten, som sågades i remissinstans på remissinstans. En alliansregering som avskaffar skatten, måste visa på hur man i stället med andra ekonomiska styrmedel kan stimulera bolagen att välja mer miljövänliga plan och mer drivmedel. Då gör man miljön en tjänst, utan att straffa passagerarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om