Skavstas vd förvånad över sårbarheten
Skavsta flygplats utsatthet kom oväntat för flygplatsledningen. Nu försöker man hitta ett säkrare telefonsystem som inte kan slå ut en hel flygplats.
Vi är alldeles för sårbara. Nu diskuterar vi andra lösningar, exempelvis ip-telefoni, säger Dot Gade Kulovuori.
Personalen i flygledartornet vågade inte lita på mobiltelefonerna som hade en mycket hög belastning under tisdagen. Eftersom flygledartornet står
i ständig telefonkontakt med olika trafikcentraler i regionen för att hålla sig informerad om trafiken i luften, valde man av säkerhetsskäl att inte låta några plan landa eller starta.
Telefonavbrottet gjorde också att flygledartornet inte kunde använda datorerna för att skicka ut väderobservationer, vilket man i normala fall gör en gång i halvtimmen.
1 600 passagerare berördes av flygstoppet. Nio flighter ställdes in och några plan dirigerades om till Arlanda och Norrköping.
NTD Air Cargos tidningsplan från Skavsta till Gotland kunde inte lyfta och gotlänningarna blev helt utan onsdagens Dagens Nyheter och Dagens Industri. Fraktbolaget kunde heller inte ta ned ett väntande flygplan från Finland.
Flygplatsledningen satt i det ena mötet efter det andra på onsdagen för att diskutera avbrottet och dess följder. Huruvida flygplatsen kan kräva skadestånd är oklart.
Vi vet inte var orsaken till avbrottet ligger, vi har folk som jobbar på det. Jag kan inte uttala mig om skadestånd ännu, säger Dot Gade Kulovuori.
Ingen myndighet hade under onsdagen planer på att direkt analysera stoppet på Skavsta. Krisberedskapsmyndigheten hänvisar till att Post- och telestyrelsen (PTS) har krisberedskapsansvar för kabelbrott och Luftfartsstyrelsen för civil luftfart.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!