Skavstastation planeras trots ofärdiga förhandlingar

Ostlänkens station vid Skavsta flygplats ska ligga på dagens långtidsparkering. Nu inleds arbetet med hur den ska se ut trots att förhandlingarna om vem som ska betala vad ännu är inte klara.

Trafikverkets förslag på spår förbi Skavsta ser ut så här. I och med att det finns ett förslag kan arbetet med att utforma stationen börja.

Trafikverkets förslag på spår förbi Skavsta ser ut så här. I och med att det finns ett förslag kan arbetet med att utforma stationen börja.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-05-06 06:00

Nyköping får två stationer längs med Ostlänken. En inne vid dagens tågstation i centrala Nyköping, vid det som ska bli nytt resecentrum, och en ute vid Skavsta flygplats.

Trots att parterna inte är överens om finansieringen än inleds planeringen av hur stationen ska se ut och hur vägar runt omkring ska byggas i anslutning till den nya stationen.

– Nu sätter arbetet i gång, säger Christian Udin, Ostlänkenansvarig i Nyköpings kommun.

– Det handlar om hur terminalen och stationen ska kopplas ihop, om vägen till flygplatsen ska gå i en tunnel under spåret, på en bro eller vika av i sidled och om hur vi ska möta med flygbussar och kollektivtrafik. Det arbetet drar i gång nu när vi har fått spårlinjen.

På torsdag nästa vecka hålls samråd för Trafikverkets förslag på spårlinje fram till Skavsta flygplats. Förslaget är att lägga tågspåret direkt på marken och bygga stationen på långtidsparkeringen. Ett intensivt arbete väntar under närmaste året och till hösten kan de första skisserna på nya stationen finnas färdiga.

[map type="google-maps" lat="58.78137065523091" long="16.922035217285195" zoom="14" view_type="roadmap" marker="true"]

– Nu är det mer definitivt, säger Joakim Lindholm, vice vd på Skavsta flygplats.

– Men det finns också många öppna punkter. Hur ansluter man en station till flygplatsens expansionsplan på bästa sätt?

När nya stationen ska utformas planerar Skavsta flygplats samtidigt för hur den ska passa med en i framtiden större flygplats.

– I dag har vi två miljoner passagerare, men vi vill planera för en flygplats med sex miljoner passagerare som vi har tillstånd för. Hur ska det passa ihop med stationen? Det är jättespännande frågor just nu.

Men vad händer då om förhandlingarna strandar och Skavsta inte kommer överens med Sverigeförhandlingen, som förhandlar från regeringens sida?

– Det kan man fundera på, säger Christian Udin.

– Vi jobbar vidare efter de förutsättningar vi har. Hur regeringen hanterar förhandlingen kan inte jag svara på.

Joakim Lindholm på Skavsta utgår från att de kommer att komma överens.

– Det är inte bara Skavsta som vill att det ska vara en station vid flygplatsen. Alla inblandade parter tycker att det är otroligt viktigt att Ostlänken ansluter till Skavsta. Det finns en gemensam syn på att vi kommer att komma överens.

Nyköping sätter press på regeringens förhandlare

Det är ännu inte bestämt hur mycket Skavsta ska betala för Ostlänken. Bollen ligger hos Sverigeförhandlingen, enligt Nyköpings kommun, som vill skynda på ett avtal.

– Vi trycker på, men inget är klart. Som kommun ställer vi också krav på att förhandlingen ska bli klar, även om vi inte är inblandade direkt. Bollen ligger nu hos Sverigeförhandlingen skulle jag säga, säger Christian Udin.

För ett år sedan blev det klart att Nyköpings kommun ska betala 84 miljoner kronor för den nya järnvägen och ett löfte om att bygga 7400 nya bostäder gavs. Det blev också klart att Trosa skulle betala 37,5 miljoner kronor och bygga 1700 nya bostäder. Och det skadades hand på motsvarande överenskommelser för övriga kommuner längs med Ostlänken samtidigt.

Men Sverigeförhandlingen som sköter förhandlandet från regeringens sida har ännu slutit något avtal med Skavsta flygplats och parterna är inte överens om hur stor medfinansieringen blir för flygplatsen.

– Vi har en bra dialog och vi hoppas bli klara så snart som möjligt, säger Joakim Lindholm, vice vd på Skavsta.

En överenskommelse med Skavsta måste vara klar senast till årsskiftet, då Sverigeförhandlingens uppdrag upphör. Huvudsekreterare Niklas Lundin tycker inte att det är konstigt att det har dragit ut på tiden. Förhandlingen med Landvetters flygplats i Göteborg är inte heller klar.

Han tycket inte att det är ett problem att planeringen drar i gång innan finansieringen är klar.

– Nej, så har läget varit längs hela Ostlänken. Det går att hantera.

Fler artiklar om Ostlänken HÄR

230 miljarder kronor

Den planerade höghastighetsjärnvägen som Ostlänken är en del av beräknas kosta totalt 230 miljarder kronor.

Den ska i huvudsak finansieras genom statliga anslag, men även med hjälp av kommuner, regioner och privata företag.

Sverigeförhandlingen är tillsatt av regeringen för att hålla förhandlingar om medfinansiering med kommuner, regioner, städer och näringsliv.

Senast vid årsskiftet ska Sverigeförhandlingen presentera en rapport för regeringen med överenskommelser med berörda kommuner och andra.

I juni förra året hade alla kommuner förhandlat färdigt, förutom Stockholm, Göteborg och Malmö.

Nyköping, Trosa och övriga kommuner längs med Ostlänken hade förhandlat färdigt i maj förra året.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om