Skolkommission vill ge staten mer makt i skolan
Kommissionen har fångat upp flera intressanta tankegångar när det gäller att ge de enskilda skolorna större frihet att inom vissa ramar utforma undervisningen efter egna förutsättningar. Men det är betydligt svårare att instämma i resonemanget om skolans styrning. Istället för dagens decentraliserade skolväsende föreslås en återgång till en centralstyrd skola. Skolan ska enligt kommissionen finansieras av staten genom en skolrättspeng, något som påminner starkt om moderaternas skolpeng som frikopplar kommunerna från både planering och ansvar. Starkare statlig kontroll föreslås också genom en ny statlig skolmyndighet som ska fastställa riktlinjer för slutexamen och externa bedömare. Likaså föreslås skolmyndigheten utfärda lärarcertifikat.
Det är märkvärdigt att experter som tar till orda har sådant förtroende för staten att man misstror den kommunala kompetensen och inte värdesätter de erfarenheter och kunskaper som finns närmast eleverna. Skolkommissionen tycks helt ha bortsett från det engagemang som finns hos föräldrarna. I deras förslag har försöken med lokala styrelser och starkt föräldrainflytande ersatts med styrelser utsedda av skolans huvudman där kompetenser från olika samhällsområden ska ingå. Att inte ta vara på föräldrarnas intresse och betydelse för elevens skolgång vore ett stort misstag. Ett fräschare grepp än att centralisera mer makt till staten vore att ge ännu bättre förutsättningar för de föräldrastyrda styrelserna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!