Marianne Holmgren och Sten Sundström i Brandkärr, Nyköping, fick parkeringsböter på sin bil. Trots att parkeringstillståndet låg i framrutan. Men på vindrutan satt även ett snöskydd – varför paret fick böter.
Deras granne Birgitta Sundqvist Enbom larmade Södermanlands Nyheter, både orolig och upprörd.
– Det här skyddet hade gått att lyfta på, då det sitter löst. Men när jag ringde och frågade fick jag till svar att parkeringsvakterna inte kunde lyfta på skyddet, eftersom det kunde skada rutan. Jag blev så upprörd så jag vet inte vad jag ska göra, säger Birgitta, som själv har handikapptillstånd för bilen och fått varning för icke synligt tillstånd innanför vindrutan.
Sten Sundström visar hur parkeringstillståndet låg, längst ner i framrutan på förarsidan, när parkeringsboten kom.
– Hade de bara lyft på fliken så hade de sett, skyddet gick ända ner, säger Sten och visar bilder och den parkeringsbot han och Marianne fick vid det tillfället.
Marianne berättar om en annan granne med handikapptillstånd, dessutom med en skylt med matchande registreringsnummer bredvid bilen – men även där blev det böter då skyddet i framrutan skymde tillståndslappen i bilen.
Sten har även varit i kontakt med det juridiska på Motormännen.
– De sa samma sak om skyddet. Men de sa även att vi skulle bestrida det på blankett och nu har vi överklagat till Q-park som själva skulle göra en utredning, säger Sten, som nu får fyra till sex veckors väntetid för att se om parkeringsbolaget ändrar sig.
Oron och irritationen går att ta på, och flera i bostadsområdet kommer förbi och pratar om olika bötessituationer. De frågar sig hur de egentligen ska gå till väga med snöskydd som de dessutom haft för att undvika att behöva skrapa rutor, då det finns reumatiska besvär som blir värre i kylan.
– Men nu vågar vi inte ha skyddet på, menar Sten.
Efter att SN kontaktat Peder Ståhlberg, vd på Q-park, verkar det som om ett missförstånd ägt rum.
"Kunden menar att det finns en glipa i snöskyddet längst ner där tillståndet ska ligga. Vi kan inte se något tillstånd, inte heller vakten eftersom kontrollavgift är utfärdad. Vakten har jobbat i över 20 år hos oss, som tar bra foton", skriver Ståhlberg i ett mailsvar.
Hur ska man göra som parkerande kund?
"Om någon ringer och undrar över sina snöskydd säger vi alltid att OM man väljer att ha ett snöskydd på rutan måste man se till att man gör en liten del av rutan synlig och placerar sin biljett/tillstånd där för vakten kan varken lyfta eller flytta på snötäcken. Om vi gör det riskerar vi att ha sönder dem för dessa sitter oftast fast i framdörrarna (så även här)."