Veckans förseningar fortsätter. På frågan vad SL gör konkret när kunden inte håller det som utlovats enligt avtal, svarar SL:s presskommunikatör Aleksander Krajisnik att man följer upp problemen noggrant.
SL har även möjligheter att begära åtgärdsplaner, stoppa del av betalning och som en absolut sista utväg säga upp avtalet.
Indragna tåg straffar entreprenören på flera sätt. MTR har fått flera viten.
– Vitet för indraget tåg är tre gånger ersättningen för tåget. För dålig regularitet i trafiken påverkar också kundnöjdheten och vitet för dåliga kundnöjdhetssiffror är betydande.
Om tåg behöver ställas in på grund av personal- eller fordonsbrist ska det ske av tåg som ger minsta konsekvens för resenären, hävdar SL. Det innebär att man inte ska ställa in tåg på de sträckor där trafiken är som glesast.
– Ibland kan dock sena sjukskrivningar göra att även linjer med gles trafik drabbas. Detta förhållande följer SL särskilt upp.
MTR har lovat att flera kullar nyutbildade förare kommer ut nu under hösten och till vintern ska behovet vara täckt enligt den redovisning som vi har fått från MTR, hävdar Krajisnik.