Snabb tvåhjulsdriven dans på Vrenavägar
I dagens rallysprint Lövdansen utanför Vrena är det dags för Jakob Thunström och kart-läsaren Jonny Berglöv att på allvar testa nya satsningen. En vass Saab 9-3 är införskaffad. Nu ska samspelet mellan bil, förare och kartläsare börja trimmas in.
Jag tror till exempel inte att det kan bli något rally i vinter. Pengarna räcker helt enkelt inte till däcken, säger Jakob Thunström.
Däremot är bränslet ganska billigt och miljövänligt.
Etanol ger både bättre effekt, är billigare och mera miljövänligt, säger Thunström.
När man har en turboladdad 300-hästare under huven börjar det bli klara svårigheter att hålla ner kraften i vägen.
Jag har mycket finslipning att göra när det gäller kurvtagningen. När de fyrhjulsdrivna bara kan stå på nästan max i kurvorna, så måste vi hela tiden leta efter fästet. Gasar man bara lite, lite för mycket tappar man fart direkt.
Problemet är att vi inte har någon träningsväg, fast man lär sig allra mest på tävling.
Thunström har kört det mesta; mest folkrace och rallycross.
Vad är det som lockar med vanligt rally?
Farten. Mest är det farten. Det ger en kick att köra en sådan här bil på specialsträckor. Inne på en bana blir allt så förutsägbart, varv efter varv. Här vet man aldrig exakt vilka svårigheter som dyker upp. Det är roligare.
Lövdansen körs utan noter.
Jag håller reda på de grova beskrivningarna som vi får - och det praktiska. Men det mesta får Jakob sköta själv, ler Jonny.
Annat är det på notade rallyn. Där får man färdiga noter. Och assistenten i högerstolen får en extremt viktig roll.
Det är ju samma kille som gör dom, så jag lär mig hur han tänker och beskriver olika situationer.
Hur mycket litar du på Jonnys noter och hur mycket läser du vägen själv?
Än så länge så känns det som att jag går 5060 procent på vad jag ser själv och resten efter noterna. Men vi måste ju trimma in samspelet så att man mer och mer går över på att köra på notbeskrivningarna. Frågan är om det är så bra att lita 100 procent på noter. Se bara på senaste VM-rallyt när någon hade rullat fram en sten.
Det finns flera lokala attraktioner i Lövdansen. Richard Åndberg är efteranmäld. Åndberg kämpade länge om medaljerna i back-SM.
Åndberg blir favorit i vår klass. Vi vill köra på säkerhet - skulle inte vara så kul att kvadda bilen direkt. Men vi vill ju absolut inte sluta sist. Topp fem skulle vi vara jättenöjda med, funderar Thunström och Berglöv.
Janne Pettersson kör sin Celica på hemmavägar. Det kan också gå fort. Fyra sevärda ekipage i A-klassen för fyrhjulsdrivna bilar.
Många lokala attraktioner att titta på under de tre specialsträckorna med andra ord. Sedan återstår bara Gnestas deltävling i rallysprintcupen första helgen i november.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!