Snabba bilar, snabba bud

Är det kungliga ägget inte mer än ett skal? Koenigsegg Groups planerade köp av Saab Automobil verkar vara längre från ett avslut än tidigare. Uppgifterna att Koenigsegg Group saknar drygt tre miljarder kronor för att slutföra affären lär inte tysta affärens kritiker.

Övrigt2009-08-20 05:00
<p>Det är inte bara storleken som skiljer Koenigsegg Group och Saab Automobil. Företagskulturerna, och varumärkenas framtoning, påminner inte direkt om varandra.Det har känns lite som om Dolce & Gabbana ville köpa Dressman. Känslan blir inte bättre av att Dolce & Gabbana plötsligt saknar pengar i sin nydesignade skinnplånbok.</p> <p>Ännu är det för tidigt att döma ut Koenigsegg Group. Christian von Koenigsegg har, genom att förverkliga sin dröm att skapa en svensk bil i världsklass, visat att han är en vass entreprenör. Men om Koenigsegg Group är en pålitlig ägare av Saab återstår att se. Christian von Koenigsegg saknar ännu fullgoda svar på vad Koenigsegg Group vill med varumärket Saab. <br /> När riksdagen i december förra året fattade beslut om ett stödpaket till fordonsindustrin var regeringens kriterier dels fullgoda säkerheter, dels omställning till grön teknologi. Koenigsegg Group kan omöjligt klara sig med statens lånegaranti på 4,3 miljarder kronor och de tre miljarder som nu alltså saknas. Om Christian von Koenigsegg menar allvar med ambitionen att utveckla Saab till en konkurrenskraftig bil i premiumklassen lär han, enligt bedömare i bilbranschen, behöva ytterligare minst tio miljarder kronor i utvecklingskostnader. <br /> <br /> Koenigsegg Group bedriver ett mycket skickligt PR-arbete i medierna när man försöker ge sken utav att regeringen är defensiv. Christian von Koenigsegg är en slipad affärsman och Koenigsegg Group inte dummare än att man förstår att Alliansregeringen, som lanserade arbetslinjen i svensk politik, måste undvika att Saab går i konkurs innan valet nästa år. <br /> Samtidigt går det inte att blunda för att Saabs nybilsförsäljning sjönk med 64 procent mellan januari och juni. Saabs marknadsandel är i dag mindre än fem procent och betydligt fler verkar intresserade av att rädda bolaget, än att köra bilarna. <br /> Statssekreterare Jöran Hägglund (C) på näringsdepartementet gör därför rätt som håller fast vid regeringens hårda säkerhetskrav. Oavsett vad Socialdemokraterna, och fackföreningsrörelsen, påstår är det inte försvarbart att använda skattebetalarnas pengar som riskkapital. <br /> Det är att lägga 4,3 miljarder ägg i samma korg.</p>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om