Under mandatperioden har regeringen lagt stora resurser på att betala för ett eftersatt underhåll i vägar och järnvägar som oppositionspartierna lämnade efter sig när de puttades bort från makten 2006. Risken är att vi med de rödgröna återigen drabbas av en politik där nya projekt lämnar de gamla i sticket.
Oppositionens varma känslor för Ostlänken är dock välkomna. Synd bara att finansieringen lämnar mycket i övrigt att önska. Lånefinansieringen som partierna skissar på är sannolikt inte förenlig med budgetlagen. Huvudregeln säger nämligen att sådana åtaganden ska finansieras med anslag, särskilt stora infrastrukturprojekt. Möjligheter till undantag finns, men inte för att undanta investeringar från ordinarie budgetprövning.
Räkningen på det lånade och underfinansierade landar i knät på skattebetalarna, i form av höjd skatt och uteblivet underhåll.
Ostlänken har sannerligen inte varit ett favoritprojekt i Rosenbad. Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) och finansminister Anders Borg (M) har gjort tummen ned. Det Centerstyrda näringsdepartementet anser att projektet innehåller för många osäkra delar, som avsaknaden av alternativ sträckning förbi stadskärnorna i Linköping och Norrköping. Den ansvariga myndigheten Banverket har varit närmast sval till projektet.
Enligt beräkningarna krävs det nämligen en sammanhängande Götalandsbana för att få ekonomi i Ostlänken. Det är en investering på över 100 miljarder, som måste finansieras. Detta är pengar som inget regeringsalternativ ser ut att ha.
De rödgröna lovar att låna till en höghastighetsbana i vardera änden, från Järna till Linköping och från Göteborg till Borås. Båda projekten betyder för övrigt snabbjärnväg till flygplatser, Landvetter respektive Skavsta. Hur detta går ihop med den rödgröna politik där flyget är en uttalad klimatbov, tål att diskuteras.
För Nyköpings och Trosas del är snabba tågförbindelser nyckelfaktorer för framtiden. Att radikalt kunna korta tiden för en tågresa till Stockholm eller Linköping behövs för att kommunerna långsiktigt ska ha god befolkningstillväxt.
Men regeringen är kallsinnig där den behöver mer av visioner och oppositionen lovar tyvärr mer än vad den kan betala.
Snabblänk till flyget med lånade pengar
De rödgröna lovar att börja bygga Ostlänken. Högtflygande planer, onekligen. De gör en helt annan analys än statsminister Fredrik Reinfeldt som i förra veckan titulerade järnvägsprojektet ”luftslott” här i SN. Problemet med de rödgrönas löften är att de av tradition har lovat betydligt mer än vad de levererat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!