Snart tar miljönämnden beslut om Skavsta
Lägre buller och krav på helt täta ytor där det finns risk för spill till marken från flygplanen. Det är krav som miljönämnden ska ta ställning till nästa måndag, när det är dags att yttra sig till Miljödomstolen om Skavsta flygplats ansökan om miljötillstånd.
Jag tycker man ska skärpa bullerkraven. För Skavsta har 80 decibel gällt i många år, men nu har Naturvårdsverket och Boverket tagit fram nya riktlinjer, säger Kristina Ajaxon, tillförordnad miljöchef i Nyköping.
Enligt Skavsta flygplats är det inga problem att ställa hårdare krav på bullernivåer, eftersom planen som används i dag är tystare än då flygplatsen fick sitt nuvarande tillstånd.
Vi har själva ansökt om 70 decibel som maximal nivå utomhus, vi har följt Naturvårdsverkets rekommendationer, säger Joakim Lindholm, operativ direktör på Skavsta flygplats.
De fastigheter som ligger utanför det buller som alstras vid start och landning vill flygplatsen diskutera tillsammans med länsstyrelsen och kommunen. Det kan bli fråga om förändrade flygvägar.
Det kanske inte är positivt att man alltid flyger över en speciell punkt, det kanske är bättre att sprida ut flygen över ett större område i stället, säger Lindholm.
Enligt miljökontorets förslag till miljönämnden bör krav ställas på att ytor ska kunna göras helt täta där det finns störst risk för sprickbildning och spill till mark av kemikalier, samt utredning av möjlighet att rena glykol för återanvändning.
Åtgärder för yt- och grundvatten ska redovisas. Även beräkning av luftutsläpp och transporter till och från flygplatsen göras, enligt tjänsteskrivelsen.
Vi har under de senaste två åren ersatt asfalt med betong där flygplanen parkeras. Det blir en jämn och tät yta där glykolen kan sugas upp och tas omhand i särskilda tankar, säger Lindholm.
För luftutsläppen anser miljökontoret även att Skavsta bör undersöka om flygbränsle går att ta från Oxelösunds hamn för att minska transporterna. Även övrig trafik bör minskas.
Kan flygplatsen uppmuntra människor att köra mindre bil? I andra fall har man pratat om kompensation, för flygplatsen kanske det kan vara en kompensation att bygga en cykelväg mellan Nyköping och Stigtomta. På det viset minskar trafiken totalt. Det är en vild idé, vi får se vad miljönämnden säger om det, säger Kristina Ajaxon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!