Många svenska kraftvärmeverk eldas med sopor, men eftersom vi svenskar är så duktiga på att sortera och skicka vårt avfall till återvinning så räcker inte de svenska soporna till. Då skeppas norska, brittiska och irländska sopor hit i stället. Under 2016 tog Sverige totalt hit cirka 1,3 miljoner ton sopor, vilket är mellan 20 och 25 procent av det avfall som eldas upp i värmeverken i Sverige.
Men sopimporten får kritik.
– Väldigt mycket av de importerade soporna är plast. Vi tycker att man i första hand ska trycka på för att öka återanvändningen av material, och sopimporten där man bränner avfallet tar bort incitamenten för det, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.
Det är billigt för länder som Norge och Storbritannien att skicka hit sina sopor i stället för att bygga ut sin egen återvinning och avfallshantering, konstaterar hon. Och svenska kraftvärmeverk tjänar också pengar på sopimporten.
Lexén förklarar att sopförbränningen också är lägre beskattad än annan verksamhet som släpper ut koldioxid. Tidigare fanns en skatt på avfallsförbränning, men den togs bort 2010. Sedan dess har sopförbränningen och sopimporten ökat när fler kraftvärmeverk som tar sopbränsle byggts.
– Eftersom det finns en affär i detta fortsätter det, säger hon.
Oxelösunds hamn importerar sopor från Storbritannien som används som bränsle i kraftvärmeverk. 60 000–80 000 ton per år anländer till hamnen. Douglas Heilborn som är VD för Oxelösunds hamn säger att han förstår Naturskyddsföreningens invändning att det tar bort incitamenten för andra länderna att återvinna soporna
– Samtidigt har Storbritannien ingen tradition av stora fjärrvärmesystem, det är ganska unikt för Skandinavien. Alternativet just nu skulle vara att lägga det på deponi i England och då är förbränning betydligt bättre, säger han.
Kritiken mot sopimporten till Oxelösunds hamn har tidigare handlat om lukten.
– Jag brukar fråga grannarna när jag möter dem. Om stämningen var upprörd när vi började så är den väldigt lugn nu. Det har inte varit något klagomål sedan vi ändrade logistiksystemet, säger Heilborn.