Sörmland får vänta på Ostlänken
Banverket bekräftar nu att Ostlänken kommer att splittras. I det förslag till Banhållningsplan som presenteras nästa vecka är det Östergötlands del av länken som är vinnaren. Sörmland får vänta. Det finns inte pengar så att vi kan färdigställa norra delen, säger banverkschefen Kjell-Åke Averstad.
Redan nu har det börjat sippra ut vad som kommer att finnas med i detta förslag. Ungefär hälften av de dryga 100 miljarderna är redan öronmärkta pengar. Resten av pengarna slåss alldeles för många projekt om. Bland dessa finns Ostlänken, förslaget på en snabbjärnväg från Järna, via Nyköping/Skavsta till Norrköping och Linköping i Östergötland.
Ostlänken kommer att finnas med i Banverkets banhållningsplan. Men bara en del, avslöjar Kjell-Åke Averstad, chef för Östra banregionen på Banverket.
Och det som kommer att prioriteras i planen är den södra delen av Ostlänkens sträckning. Den mellan Norrköping och Linköping. Detta av två skäl.
Det är lättast att bygga där. Man kan så att säga se nyttan snabbare, säger Kjell-Åke Averstad och fortsätter.
Norrköpings bangård behöver åtgärdas relativt snart ändå. Därför bör man börja tidigast där.
Ett dråpslag för Nyköping och Sörmland som därmed måste sätta ett helt nytt datum på ett färdigställande av sin del av Ostlänken.
Så som förslaget nu läggs kommer inte hela Ostlänken att kunna vara klar förrän 20182019, konstaterar Averstad.
Orsaken till att Banverket nu i sitt förslag gör denna uppdelning stavas naturligtvis pengar.
Det finns inte pengar så att vi kan färdigställa norra delen, säger Kjell-Åke Averstad.
Klart är i alla fall att Banverket kommer att starta en järnvägsutredning av Ostlänkens hela sträcka med den förstudie bolaget Ostlänken gjort som underlag. Det beslutas någon gång under januari eller februari. Utredningen kommer, siar Averstad, att ta minst två år att genomföra. Även den kommer att delas upp i etapper. Förmodligen tre till fem stycken.
Men vi kommer att försöka att hålla ihop det projektet som en helhet, säger Averstad.
Det betyder att Banverkets Östra region kommer att genomföra järnvägsutredning, tillståndsprövning och järnvägsplan för hela sträckan trots att bara delar finns med i förslaget till Banhållningsplan.
Förslaget till Banhållningsplan kommer Banverket att presentera i sin helhet nästa vecka. Den 15:e januari ska den finnas tillgänglig för alla remissinstanser. Efter sommaren, i augusti, kommer sedan regeringen att ta det definitiva beslutet.
Lite hopp ger dock Averstad.
Det kan ske förändringar. Banhållningsplanen revideras vart fjärde år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!