SSAB berett ta strid för säkrare elleverans
SSAB Oxelösund förlorar miljontals kronor på varje strömavbrott. De senaste åren har antalet elincidenter ökat. Nu är SSAB berett att driva frågan till myndighetsnivå för säkrare leverans av el.
Bland annat stannade strängen, där stålet gjuts till plåtämnen. Ämnena fick skäras bort och det tog närmare ett dygn innan produktionen där kunde återupptas.
De maskinella skadorna vid ett strömavbrott kan uppgå till mångmiljonbelopp.
Har vi plåt inne i valsarna vid ett strömavbrott går valsarna sönder, förklarar SSAB Oxelösunds vd Anders Werme, som är mycket irriterad över alla strömavbrott som företaget råkat ut för.
Vattenfall öst ansvarar för nätet, själva kablarna, där el transporteras. Bo Olsson är vd för Vattenfall öst och förstår irritationen på SSAB Oxelösund.
De är en av våra sex, sju största kunder och vi är mycket angelägna om att våra leveranser ska fungera annars är det ett absolut misslyckande.
SSAB Oxelösund hävdar att antalet störningar med avbrott i produktionen var mellan fem och tio stycken bara i fjol. Bo Olsson säger att antalet strömavbrott i fjol var ett, men att antalet fall med spänningsförändringar som orsakade delvis bortfall av ström var fler.
Elmarknaden må vara fri, men staten (Vattenfall) har fortfarande monopol på nätet.
Det gör situationen extra besvärlig, menar Anders Werme.
SSAB Oxelösund är ändå berett att driva frågan om leveranssäkerhet av el upp till myndighetsnivå. Energimyndigheten är tillsynsmyndighet.
Vattenfall öst och SSAB Oxelösund ska träffas i dag för att diskutera de senaste strömavbrotten.
Även för Vattenfall innebär strömavbrott stora utgifter. Är det Vattenfall som varit försumligt så att strömavbrottet uppstått tvingas de stå för kundernas förluster.
Måndagens strömavbrott orsakades av ett jordfel i nätet mellan Nyköping och Oxelösund. Vattenfall har bland annat med helikopter undersökt nätet utan att kunna hitta var felet uppstod. Vattenfall fortsätter sina analyser.
SSAB Oxelösund är försäkrat mot bland annat strömavbrott.
Men det hjälper föga när en kund väntar på en leverans. Risken att kunden väljer en annan stålleverantör är överhängande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!