SSAB:s godstrafik snart i nya händer

TGOJ ser ut att gå miste om en affär som överstiger 100 miljoner kronor. Det mesta pekar på att transportföretaget Green Cargo i stället tar över ansvaret för tågtrafiken av gods mellan SSAB i Oxelösund och SSAB Tunnplåt i Borlänge.

Övrigt2004-12-15 00:15
I dag arbetar 25 personer på TGOJ Trafik AB i Oxelösund. Företaget transporterar gods åt SSAB på den så kallade södra stålpendeln mellan Oxelösund och Borlänge.
Avtalet med stålföretaget går ut vid årsskiftet och nu funderar SSAB på att byta leverantör.

Green Cargo och TGOJ, som är ett dotterbolag till Green Cargo men som bedriver sin verksamhet enskilt, har lämnat in offerter till SSAB för att få till stånd ett flerårigt avtal. Den här gången verkar Green Cargo, som redan sköter tågtrafiken på den norra stålpendeln mellan SSAB i Luleå och SSAB i Borlänge, dra det längsta strået. Snart är ett avtal, som enligt uppgift kan överstiga 100 miljoner kronor, tecknat.
Det är mycket möjligt att det blir Green Cargo, det lutar väl åt det, säger Ralf Nordén som är logistikchef på SSAB
i Oxelösund.
Dock betonar han att affären inte är klar ännu. Fortfarande pågår förhandlingar och sista ordet har SSAB Tunnplåt
i Borlänge.
Varken TGOJ, SSAB eller Green Cargo vill prata om affären.
Men enligt en källa som Södermanlands Nyheter varit
i kontakt med återstår bara formaliteter innan allt är undertecknat och klart. TGOJ-personalen i Oxelösund säger sig ha blivit informerade om att transportföretaget Green Cargo övertar verksamheten från årsskiftet.

Då är tanken att TGOJ fortsätter att sköta tågtrafiken de första sex månaderna år 2005 som underleverantör till Green Cargo. Vad som händer sedan är ännu inte klart.
TGOJ:s personal i Oxelösund känner sig oroliga.
Första tanken som dyker upp är naturligtvis om man ska få behålla sitt jobb. Vi känner oss osäkra på framtiden. Vad kommer att hända med TGOJ, frågar sig några anställda som Södermanlands Nyheter talat med.
För SSAB Tunnplåt i Borlänge skulle transporterna av företagets gods bli enklare om kontrakt tecknas med endast ett bolag.
Till exempel behöver man då inte ha två skilda vagnparker.
Samordningen blir smidigare och man kan använda sig av samma vagnar både på den norra och den södra stålpendeln.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om