I maj visade en genomförd studie av analysfirman Flurry att 176 miljoner människor var beroende av sina mobiler, till stor utsträckning unga. Och trots att allt fler blir medvetna om mobilberoendets negativa effekter, tycks vi inte vara beredda att förändra vårt mobilbeteende.
I dag är sociala medier (som mobilerna i stor utsträckning används till) inte bara något som finns där, utan det har blivit en viktig del i väldigt många ungas liv. Det är något som vi varsamt tar hand om, bevakar, lägger ner tid på och inte kan lämna ifrån oss. Var tredje svensk använder idag Instagram, och än fler Facebook enligt .SE:s kommande rapport Svenskarna och internet 2014 (.SE är Stiftelsen för internetinfrastruktur).
Mobilerna tar upp en stor del av dygnets timmar och sannerligen alldeles för många. Resultat visar idag på tydliga samband mellan användning av mobil och sämre sömn, stress, koncentrationssvårigheter och depression. Trots detta verkar dagens dåliga mobilvanor inte försvinna.
– Det handlar delvis om att få bekräftelse men det är också en form av ett kontrollbehov, man vill inte missa något som skrivs/läggs ut (trots att det oftast är väldigt ointressant). Sen så är det underhållning också, en kul grej att göra när man har tråkigt. Det är en vana och de är ofta svåra att bryta. säger några elever i 9:an på Omega.
I och med den ständiga uppkopplingen får hjärnan ingen tid till återhämtning och då säger det sig självt att de bidragande negativa effekterna är stora och allvarliga.
Dagens mobilvanor märks av även i skolan och upplevs som ett stort problem. Några lärare i ett utav arbetslagen på Omega uttalar sig:
– Definitivt stör mobilerna i undervisningen, de missar dels mycket information och även om man säger att de ska lämna fram dem så finns det de som låtsas att de inte har med sig någon. Man märker tydligt hur svårt eleverna har att lämna ifrån sig sina mobiler.
– Koncentrationsförmågan har försämrats på grund av mobilerna. Det är ett utav de största problemen. Även om eleverna inte tar upp sina mobiler så ligger problematiken i att de hela tiden finns där. Om det helt plötsligt vibrerar, vill man ju kolla; vilket bryter uppmärksamheten. Det tar tid att sätta sig in i något nytt och det kräver koncentration. Det blir därför svårt om tankarna hela tiden flackar fram och tillbaka.
Lärarna är överens om att eleverna skulle klara sig bra utan sina mobiler i skolan då de oftast mer blir till ett stjälpmedel istället för ett positivt hjälpmedel.
Alva Johansen