Stängd försäkringskassa anmäld av JO
Försäkringskassan höll stängt en fredag för att byta datasystem. Nu anmäls myndigheten av JO.
Via ett pressmeddelande berättade försäkringskassan att man avsåg att hålla stängt för besök och telefonsamtal. JO ringde därför fredagen den 30 september till försäkringskassans servicetelefon för att fråga om vilken service som tillhandahölls. JO möttes av telefonsvarare och fick aldrig chans att prata med någon person.
Vi har ställt en fråga till försäkringskassan för att vi vill ha myndighetens syn på offentlighetsprincipen och serviceskyldigheten enligt förvaltningslagen, säger Albert Johnson, byråchef på JO.
Enligt förvaltningslagen är myndigheter skyldiga att ha öppet minst två timmar varje helgfri vardag för att kunna lämna ut och ta emot allmänna handlingar.
I Sörmland var diariet på försäkringskassans länskontor i Nyköping öppet två timmar den aktuella fredagen.
Allmänheten kunde ringa till diariet, men kunde inte få svar på frågor om sina ärenden.
När datasystemet låg nere kunde vi inte komma åt någon information i våra register. Både kundtjänst och våra handläggare är beroende av sina datorer, säger Solveig Lindblom, länsdirektör för försäkringskassan.
JO har krävt svar från försäkringskassans huvudkontor senast den 18 november.
Ett beslut från JO kommer troligen kring årsskiftet.
Jag tycker det är bra att JO granskar. När det kommer utslag från JO brukar vi mjölka så mycket information vi kan ur dem.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!