I slutet pÄ förra veckan fick hundratusentals högskolestudenter sina antagningsbesked i inkorgen. Flera av dem kÀnde redan till resultaten. NÄgra dagar innan hackades nÀmligen antagningens hemsida och beskeden lÀckte ut. Ett litet datorfel utnyttjades av smarta studenter.
Att databaser lÀcker Àr tyvÀrr ingen ovanlighet. I förra veckan var kritiken dÀrför hÄrd mot regeringens nya förslag att upprÀtta ett superregister under Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvÀrdering, IFAU. KÀnsliga uppgifter som etnicitet och fackligt medlemskap kan komma att ingÄ i databasen. I hÀnderna pÄ extremgrupper skulle ett lÀckage, liknande det frÄn högskoleantagningen, fÄ allvarliga konsekvenser.
Protester mot integritetskrÀnkande förslag Àr inte ovanliga. FRA, datalagringsdirektivet, IPRED, ACTA, med mera har mötts med stora folkliga protester. I vissa fall har det mildrat förslagen, i andra stoppat dem helt. Det Àr bra. Men protesterna uppstÄr enbart nÀr det Àr staten som agerar storebror.
Samtidigt pekar allt mer pÄ att det stora integritetshotet snarare kommer frÄn storföretagen.
Tidningen Forbes berÀttade tidigare i Är om hur en pappa i USA fÄtt information om sin dotters graviditet genom reklam frÄn stormarknaden Target. Detta trots att dottern aldrig berÀttat för Target att hon vÀntade barn.
FörstagÄngsgravida Àr hett villebrÄd i reklambranschen eftersom invanda mönster dÄ sÀtts ur spel och nya vanor kan formas. Target ville nÄ den gruppen före alla andra och, som exempelvis ICA i Sverige, satt de med detaljerad information över sina kunders inköp. Med hjÀlp av skickliga statistiker identifierades de gravida redan i början graviditeten, ibland innan de ens hunnit berÀtta för sina anhöriga.
Vissa av dem underrÀttades dÀrför av reklamen som damp ner genom brevlÄdan.
VÄra matinköp berÀttar mer om oss Àn vi tror, liksom vÄra Google-sökningar eller vÄr internethistorik. MÄnga företag sitter med uppgifter som kan förvandlas till skrÀmmande korrekt information om vÄra liv. Till skillnad frÄn statliga register Àr de bÄde mer detaljerade och mindre reglerade.
Storebror heter oftare Facebook, Google och Ica Àn FRA och IFAU. Kampen mot statlig övervakning Àr viktig, men integritetshotet frÄn det privata nÀringslivet fÄr inte glömmas bort.