Stillastående band säljer inga bilar

På flera sätt symboliserade Jan Åke Jonsson Saabs dåtid, nutid och framtid. Det var han som hade de anställdas ­förtroende, som valde att tro på Saab när krisen var som djupast och som uttryckte förhoppningar om Saabs nya modeller.
Jonssons avhopp från vd-posten i Saab var inget bra tecken. Oavsett hans ­personliga orsaker, visar beslutet på att stabiliteten inte återvänt. Tvärtom verkar samarbetet mellan Jan Åke Jonsson och Victor Muller ha varit allt annat än smärtfritt.

Övrigt2011-04-01 05:00

Visionären Muller, och folkhemssonen Jonsson, framstod tidigt som en udda mix. Samarbetet var inte dömt att misslyckas. Men där Jan Åke Jonsson varit Saab trogen sedan 1971, är Victor Muller en flygande holländare.
Muller har under hela sin karriär lämnat projekt och personer bakom sig. Hans karaktärsdrag beskrivs på ett träffande sätt i ekonomijournalisten Jens B. Nordströms bok ”Cirkus Muller”.
Veckans nyhet om Saabs produktionsstopp bekräftar en dyster bild. Produktionsstoppet sätter nya frågetecken kring ett redan krisstämplat varumärke. Försäljningen av nya Saab 9-5 går sämre än förväntat, plats 44 på försäljningslistan, och vilka kunder som över huvud taget är aktuella för suv-modellen 9-4x är skrivet i stjärnorna.
Den gamla djungeltrumman har, av någon outgrundlig anledning, bestämt sig för att bli nymoderat. Vad Saab behöver är bränslesnålare, billigare modeller. I småbilsklassen har Saab inte en enda modell som kan ta upp konkurrensen med Volvo C30, Audi A3 eller BMW 116.
Förra året gjorde Saab Automobile en förlust på 1,3 miljarder kronor. Huruvida Saabs obetalda leverantörskostnader beror på att pengarna tagit slut – eller att Victor Muller spelar ett fult spel, för att få med sin ryska finansiär Vladimir Antonov i vagnen – går bara att spekulera kring. Det enda vi med säkerhet vet är att 4 000 svenska arbetstillfällen befinner sig i direkt beroendeställning till Mullers vidlyftiga planer.
Saab kan säkert överleva ytterligare en kris. Företaget, som enligt all logik redan borde vara borta, har rest sig på nio förut. Men läget är allvarligt. Grundförutsättningen är en ledning som pekar ut vart man är på väg – och kunder som är beredda att köra i samma riktning. Just nu har Saab varken det ena eller det andra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om