Storsatsning pånya Thailandsflyget

Den goda efterfrågan gör att det thailändska flygbolaget PBAir byter upp sig. Nu satsar man på ett ännu större flygplan till sina direktflygningar från Skavsta. Ett flygplan som också ger fraktmöjligheter. Bolaget har redan öppnat en fraktavdelning på Skavsta.

Övrigt2001-09-04 22:54
Det var innan sommaren som SN kunde avslöja att det thailändska flygbolaget PBAir planerade direktflygningar från Skavsta utanför Nyköping till destinationerna Bangkok och Phuket i Thailand.
Än så länge har flygningarna från Skavsta inte startat. 23 oktober lyfter första planet. Ändå fortsätter PBAir:s satsning att öka.
Först gick man raskt upp från fyra planerade flygningar i veckan till fem. Nu byter man upp sig och sätter in ett ännu större flygplan på rutten. Och startar en fraktavdelning främst inriktad mot företag i Mälardalen.
Det är riktigt. Från början var det tänkt att vi skulle flyga med en Airbus, säger Åsa Wikman, informationskonsult åt PBAir.
Ett flygplan som skulle ta 279 passagerare.
Men efter antalet telefonsamtal och den efterfrågan som varit tar vi klivet upp ytterligare för att få mer stolar, fortsätter Wikman.
Det innebär en MD-11 från det amerikanska flygplansföretaget McDonnell Douglas. Den har plats för 297 passagerare.
Planets utrymmeskapacitet ger också PBAir möjlighet att erbjuda frakt.
Därför har en egen fraktavdelning redan startats på Skavsta.
Den är igång. Det har anställts två personer som sitter och tar emot bokningar, säger Åsa Wikman.
Chef för avdelningen blir Björn Ragnebrink. Han lämnade överraskande posten som chef för hela Skavsta flygplats för en kort tid sedan. Med den nya tjänsten är Ragnebrink tillbaka i den verksamhetsgren, fraktflyg, han sysslade med innan han tog chefsjobbet för hela Skavsta.
Även det första fraktgodset är planerat att lyfta med premiärplanet 23 oktober.
Visar det sig sedan att fraktsidan har liknande stor efterfrågan är vi inte främmande för att öka ut, säger Wikman. Men planet ger även andra möjligheter.
Nu får vi också möjlighet att erbjuda resenärerna en specialklass.
Det handlar om en klass kallat ekonomi-delux som är ett mellanting mellan affärsklass och turistklass.
Det kan finnas affärsföretag som vill hålla nere kostnaderna. Eller vanliga resenärer, lite äldre, som reser ofta och vill sitta lite bättre, förklarar Wikman.
Ekonomi-delux har ett generösare benutrymme än turistklass.
Men matsedeln är densamma som turistklassen. 18 stolar i varje plan ställs nu till mellanklassens förfogande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om