Trafikverket har nu skickat ut den så kallade Kapacitetsutredningen på remiss. Där framgår det att järnvägen och infrastrukturen runt storstäderna måste stärkas. Där finns tydliga brister som gör att transportsystemet fungerar sämre än vad borde göra.
Ingen lär vara överraskad. Den här slutsatsen har nog många pendlare i vår region redan landat i. Trafikverkets svar är likväl värdefullt. Slutsatserna kräver politiska reaktioner – och politiskt mod.
Vi ska komma ihåg att regeringen under förra mandatperioden pumpade in mycket stora summor i befintligt järnvägs- och vägnät för att motverka det enorma underhållsunderskott som S-regeringen och de rödgröna stödpartierna lämnade efter sig. De som i dag skriker högst på mer järnväg har alltså ett stort ansvar för att själva problemet uppstått.
Projekt som vägar och järnvägar tar ofta lång tid att genomföra. Svaga politiska prioriteringar för tio år sedan kommer till ett högt pris i dag. Regeringen måste alltså se till att inte ställa framtidens resenärer inför samma bistra faktum.
Då krävs det finansiella muskler för att kunna bygga bort kapacitetsbristerna runt storstäderna, inte minst för Stockholms vidkommande. Det krävs också mod att söka nya finansieringsformer. I slutänden kommer det att vara värt det, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv.
Statsminister Fredrik Reinfeldt och finansminister Anders Borg (M) måste därför ompröva sin allmänna kallsinnighet inför järnvägen från Stockholm via Nyköping mot Östergötland. Det är att samtidigt höja hela huvudstadsregionens utvecklingspotential.
De flesta pendlare minns garanterat varför det blev en kapacitetsutredning: järnvägskaoset under de föregående vintrarna. Då fick alldeles för många uppleva vad priset är för att låta infrastrukturen rulla allt för mycket på goda förhoppningar.
Fördelningen mellan väg, räls och vatten tål samtidigt att diskuteras noga. Inget transportslag klarar att möta det framtida behovet ensamt. Det går alltså inte att strunta i vägar och hamnar, bara för att järnvägen är så illa eftersatt.
Storstadsregionerna behöver rulla snabbare
Ofta sägs det att storstäderna får och tar allt, medan övriga får nöja sig med småsmulor. Ibland är det så, ibland är det fel. När det kommer till infrastruktur är det onekligen på tiden att framför allt områdena runt storstäderna får det fokus som de förtjänar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!