Svalare intresse för mellandagsrean

Black friday, black week, mellandagsrea som börjar redan före julafton och så januarirean. Kampanjerna som avlöser varandra kan hota lönsamheten för butikerna. – Det är ganska mycket rea hela tiden, så det är inte så stor skillnad, säger Caroline Ålund.

En säng på mellandagsrean? Ja, varför inte, tänkte Mochtava Rostami från Oxelösund som slog till på en ny säng till sig och flickvännen.

En säng på mellandagsrean? Ja, varför inte, tänkte Mochtava Rostami från Oxelösund som slog till på en ny säng till sig och flickvännen.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-11-22 05:00

Emilia Thunström Lainla ställer ett par slalomskidor framför sig och mäter längden med sig själv som måttstock. Hennes mamma, Angelica Thunström, är på jakt efter fynd på mellandagsrean och nya skidor behövs till fjällenresan som väntar lite längre fram i år.

– Jag tror att det är nedsatt, men det är lätt att bli lurad, säger hon och ser sig omkring bland skidorna.

I Intersportbutiken i Påljungshage har det varit rörelse sedan öppning, men de köer som fanns förr så här års är borta.

– Det är folk i butiken hela tiden, men det var värre förr. Då kunde vi ha långa köer hela vägen ut, säger Nichlas Bergqvist som har jobbat i handeln i 20 år.

De köer som kunde ringla sig långa utanför butikerna i Nyköping på annandagens morgon då mellandagsrean drog i gång är som bortblåsta. Även om folk var ute på stan på tisdagen på jakt efter fynd, verkar tjusningen med mellandagsrean inte vara lika stark som förr.

– Mellandagsrean flyter ihop med alla andra reor, det är black friday och det kan vara rea utan att det är något särskilt, säger Mikael Bälldal som har åkt in till Nyköping från Oxelösund för att kolla på rean.

– Jag tycker det brukade vara mer förr, men jag går ganska sällan på stan

Numera finns det så många rea-kampanjer att de finns de som varnar för att handelns lönsamhet riskeras.

Branschorganisationen Svensk handel har sedan tidigare flaggat för att alltfler kunder förväntar sig återkommande reor, vilket gör att de låter bli att handla när det inte är rea. För många kampanjer efter varandra innebär en prövning för lönsamheten i handeln, varnar chefsekonom Johan Davidsson i en debattartikel.

De återkommande rea-kampanjerna får sällskap av internethandeln i de utmaningar som hotar lönsamheten för den traditionella butikshandeln. Detta har gett handeln en helt ny spelplan, konstaterar Karin Johansson, vd för Svensk handel.

I Nyköping var Caroline och Edward Ålund som gick längs Västra storgatan efter att ha fyndat en högtalare, långt ifrån ensamma på stan. Men det var heller ingen trängsel.

– Det var ganska lugnt, säger Caroline Ålund.

En annan som faktiskt fyndade ordentligt var Mochtava Rostami som slog till och köpte en ny säng för halva priset. Efter att ha provlegat några olika sängar och fått information av Stefan Larsson på Mio bestämde han sig.

– Vi tar den här med två fasta madrasser. Den var skön, säger Mochtava Rostami.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om