Svårt att få tag på miljöbränsle

Miljövänligare bensin för fritidsbåtar är numera inte mycket dyrare än vanlig bensin, men trots det är efterfrågan fortfarande liten. Dessutom finns det inte en enda mack i hela Sörmland som säljer bensinen.

Övrigt2006-06-14 23:29
Jag skulle kunna tänka mig att välja annan bensin för miljöns skull om den var lättare att få tag på, säger båtägaren Svante Bergman.
Enbart båtmotorerna släpper varje sommar ut cirka 15 000 ton miljöfarliga kolväten rakt ut i vattnet, och redan 2002 sänktes skatten på den så kallade alkylatbensinen, som lanserats som ett miljövänligare alternativ. De kraftiga prisökningar som på senare tid drabbat den vanliga bensinen har inte berört alkylatbensinen.

Men trots skattesänkningen går försäljningen fortfarande trögt, och man får åka ända till Södertälje eller Nynäshamn för att hitta närmaste mack som säljer den miljöanpassade bensinen.
Det finns ingen större efterfrågan. Dessutom får jag inte förvara alkylatbensin på dunk inomhus, på grund av säkerhetsregler. Och att investera i en helt ny pump för den här typen av bensin är inte aktuellt, i alla fall inte inom det närmaste året, säger Örjan Berg som driver sjömacken i Oxelösund.
Örjan Berg får medhåll av hamnvärden i Trosa, Gösta Eriksson:
Med undantag av en och annan miljölirare köper ingen alkylatbensinen. Det är över huvud taget inte lönsamt att sälja soppa och jag tjänar mer på mina två glassboxar än på försäljningen av bensin, säger Gösta Eriksson som menar att bensinbolagen och andra aktörer måste gå in och sponsra om alkylatbensinen ska nå framgång.
Gösta Eriksson ifrågasätter dock alkylatbensinens förträfflighet.
Vi vet inte tillräckligt om den i dag, och om den verkligen är så miljövänlig som det sägs. Det tvistar fortfarande de lärde om. Jag skulle hellre se att det satsades mer på förnyelsebar bioolja av raps, säger han.

Men Ulf Svahn, vd vid Svenska Petroliuminstitutet, anser att alkylatbensinens miljöfördelar är oomtvistade.
Det är helt klart mer miljövänligt och från vår sida ställer vi oss positiva till bränslet, säger han.
Ulf Svahn anser också att oljebolagen har tagit sitt ansvar för att saluföra alkylatbensinen.
Men båtmotortillverkarna måste bli bättre på att ge ett ordentligt stöd för alkylatbensinen. Vid minsta lilla tvekan väljer båtmänniskorna den gamla vanliga bensinen eftersom man inte vill ta några risker med förstörd motor som följd. Båtmotortillverkarna måste tydligare gå ut med att det är riskfritt att använda alkylaten, säger Ulf Svahn.

Inte heller vid Nyköpings varv finns alkylatbensinen att tillgå.
Svante Bergman som är född och uppvuxen i Oxelösund och har tillbringat mycken tid ombord på fritidsbåtar under årens lopp, tycker att informationen om alkylatbensinen är för dålig.
Jag visste inte ens att den här bensinen fanns. Nu kör jag med 95-oktanig bensin i tanken, och jag lägger säkert ned 30 000 kronor varje sommar på bensin till båten. Det är dyrt nog med vanlig bensin, säger Svante Bergman.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om