Det är klart att de blir frustrerade. Det är svårt att locka hit folk med löftet att det går att bo i Nyköping och pendla till jobbet i Stockholm. Och lika svårt är det ju att locka hit all den kompetens som saknas i kommunens verksamheter med löftet att det är smidigt att pendla hit från huvudstaden.
Och framför allt är det givetvis otroligt frustrerande för alla dem som pendlar i dag. Ett inställt tåg gör att du inte hinner i tid till hämtning i skolan eller förskolan. Ett annat inställt tåg gör att du får stå och frysa på en isig tågperrong i värsta fall utan ordentlig information. Och ytterligare ett annat inställt tåg kan göra att du inte kommer hem alls på kvällen.
Enkelspåret ställer till det för Vagnhärad och Nyköping och därför har kommunerna jobbat stenhårt för att Ostlänken ska bli verklighet. 2028 skulle den vara klar enligt planen, men Trafikverket konstaterar att pengarna saknas. Under våren ska regeringen bestämma om Ostlänken ska stå klar om tio år – eller om det dröjer till en bra bit in på 2030-talet. Jag gissar att de som bestämmer i Nyköping och Trosa håller tummarna.