Svensk rekordsatsning: 50 knop utan motor

För 15 år sedan blev Alexander Sahlin den förste efter Jesus att gå på vatten. Nu ska han segla snabbare ån någon annan.

Övrigt2003-04-01 14:39
Nåja, gick gjorde han kanske inte. Han tog hjälp av sin egen uppfinning, Trampofoilen. Det var en märklig bärplansskapelse som höll sig flytande och drevs framåt av pilotens nigande knärörelser. Sahlin har också 14 SM-tecken i skridskosegling på sin meritlista.
Nu är han på gång igen. Tillsammans med forskarkollegan Jens Österlund och Göran Marström på Sail-Center har han konstruerat en segelbåt som ska gå fortare än någon annan. Siktet är inställt på drömgränsen 50 knop (92,6 km/h).
Båten är extrem så det räcker. Seglet är egentligen en vinge byggd helt i kolfiber. Det planande skrovet är mindre än en enmanskajak. Längst framme på ett två meter långt bogspröt sitter en likaledes planande stabiliserande vinge. Men hemligheten bakom konstruktionen är att farkosten saknar köl.
För att eliminera seglets krängande moment har vi ersatt kölen med en paravan som vi släpper ut 1520 meter i lovart och som stabiliserar båten via linor. Paravanen är en liten självstabiliserande vinge som går på 90 centimeters djup, säger Sahlin.

Någon familjeseglare handlar det alltså inte om. Kryssa går inte. Farkosten är byggd enbart för att gå rakt fram 500 meter så snabbt som möjligt för styrbords halsar.
På babordsidan är den försedd med en bulbliknande, utriggad flottör. Den befinner sig i luften under hastighetssegling och är bara till för att ge stabilitet när paravanen inte håller emot i låga farten, vid bogsering eller stillastående.
Enligt Sahlin ska båten klara att gå fyra gånger snabbare än vinden. Det räcker med en vindhastighet på sju meter per sekund för att den ska komma upp i planerade 50 knop.
Hur långt projektet kommit?
Paravanen är testad på en 20-fots katamaran (prototypen till Marström M-20). Den fungerar i minst upp till halvmeterhöga vågor och är hanterbar på en enmansbåt. Andra prov visar att skrovkonfigurationen med en stödskida på bogspröt helt eliminerar dykproblemet i hög fart.
Vingseglet byggde vi i vintras. Under våren räknar vi med att resten av båten ska vara färdig. I sommar genomför vi rekordförsöken. Troligen kommer vi att segla vid Måkläppen, säger Sahlin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om