Tejby har mera båtjobb än någonsin
Telefonen ringer. Hela tiden. På infarten står en finländsk förare, som ska köra i Motala, och väntar på att få hjälp med motorn. På förmiddagen gjordes blixtutryckning till Stockholm. Jo, det är en del att stå i, pustar Tobias Tejby efter att en stund ha jagat runt som en iller.
Båtsporten har varit mitt liv i så många år. Jag vill absolut jobba vidare med den. Det ska bli jätteroligt att vara lite stallchef och sköta radion men det kommer att bli betydligt mera nervöst än att köra själv, säger Tejby.
Är det uteslutet att du kommer tillbaka som förare?
Nej, det är ju det man alltid vill göra. Men i dagsläget ser skelettskadorna ut så att läkarna säger att man har gått sitt om det blir en ny smäll. Där går liksom gränsen till vilka uppoffringar jag vill göra, säger Tobias krasst.
Jonsson har även varit testförare och medmekaniker till Tejbys senaste projekt. En riktigt stor grej inom sporten.
På uppdrag av den helt dominerande motortillverkaren, amerikanska Mercury, har Tejby tagit fram en prototyp till en standardbåtklass; en variant som tidigare har förekommit i en fransk tappning men nu ska bli en standardiserad internationell budgetklass.
Det är meningen att i princip alla båtförare ska kunna köpa den här standardvarianten och kunna börja tävla. Det är en 60-hästars fyrtaktsmotor som sitter på. En naturlig inkörsport till värstingbåtar som har saknats, förklarar Tejby.
Arbetsnamnet är formula four. En total prislapp på runt 130 000 och topphastigheter kring 60 knop är exempelvis annat än det femdubbla i pris och de 100 knopen som en formel 2000-båt gör på långa rakor.
Till nästa år hoppas vi att det blir en premiärsäsong för formula four, säger Tejby.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!