Varken Osman eller grannen Liben Hassem har personligen drabbats av den våg av bluffsamtal som just nu sysselsätter teleoperatörer, polis, kommunikatörer och journalister. Men de har sett exempel på fejknumren och vet med säkerhet att det inte är somaliska nummer. Kombinationen av siffror efter landsnumret är inte korrekt, säger de.
– Jag tror att bedragarna kommer från Europa. Det känns inte bra att någon använder vårt lands namn för att lura folk, säger Osman.
Varningarna sprids på bred front. "Svara inte". "Ring inte upp". "Radera numret". Skräcken för somaliasamtalen är bland vissa personer så stark att de inte vågar svara i telefon när det ringer från okänt eller skyddat nummer. Det finns de som tror att de kommer att bli ruinerade bara av att lyfta luren. Men generellt ska det vara riskfritt att svara också på ett "somaliasamtal".
– Om det är ett ”mottagaren betalar”-samtal ska man få en fråga om man vill betala samtalet, säger Kajsa Frisell, ansvarig för telekomfrågor vid branschorganisationen IT&Telekomföretagen.
Att ringa upp ett missat nummer kan däremot bli dyrt, säger hon. Risken är att det är ett betalnummer och kostnaden kan då bli betydligt högre än vid ett vanligt utlandssamtal. Kajsa Frisell har ingen uppfattning om vilka belopp det handlar om men understryker att den som ringer ett betalnummer får räkna med att betala för sin nyfikenhet.
– Vissa operatörer har efterskänkt kostnaderna men det är i så fall bara goodwill från deras sida. Man har alltid ett eget ansvar som konsument.
Osman och Liben gillar inte att bedragare använder Somalia som påstådd bas för bedrägerierna.
– Det är väl bara att ringa och höra vilket språk de pratar, föreslår de.
Okej. Vi ringer upp det nummer som togs emot av reporter Drevfjälls tjänstetelefon klockan 10.13 i lördags.
"Numret du försöker nå är inte i drift. Vänligen kontrollera numret och försök igen", säger rösten på ren svenska.
– Det finns operatörer som har spärrat vissa nummer. Det kan de göra om de ser att ett nummer används på ett bedrägligt sätt. Men det finns ju väldigt många nummer så frågan är om det är effektivt, säger Kajsa Frisell.
Hon har ingen aning om hur mycket pengar svenskarna har blivit blåsta på i den senaste vågen av bedrägerier och vet inte vart pengarna tar vägen.
– Det är polisen som ska göra en brottsutredning och ta reda på det, det är inte teleoperatörernas uppgift. Vad jag vet har polisen inte varit i kontakt branschorganisationen men vi hjälper gärna polisen, både reaktivt och förebyggande, säger hon.