Telefon inte självklart i nya hus

Telia tar saftigt betalt för att ordna telefon till de nybyggda fastigheterna på Lugna gatan i Harg i Nyköping. Ett flertal av de boende väljer nu telefoni via bredband från andra operatörer i stället.

Övrigt2006-07-04 00:37
Det är sjukt. Det tog sexton veckor innan vi fick besked att det skulle kosta 7 500 kronor för att koppla in en sladd, säger Johan Malmberg som bor i området.
Teleskåpet står på plats ett trettiotal meter från Johan Malmbergs nybyggda hus. Rören har kommunen redan dragit fram till tomtgränsen och inne i huset är allting installerat.
Vi köpte ett färdigfabricerat hus så allt är redan klart. Rören till huset har också dragits, ända fram. Det enda som behöver göras är att dra telefonkabeln genom rören från skåpet in till huset, säger Johan Malmberg.

Fyra veckor före påsk kontaktade Johan Malmberg Telia för att flytta det abonnemang som han redan hade, till sitt nya hus.
Vi flyttade in på skärtorsdagen så jag tyckte att jag var ute i god tid, säger Johan Malmberg.
Efter sex veckor började han undra varför det dröjde så länge, och varför han ingenting hört från telefonbolaget.
När jag ringde upp fick jag veta att min order hade matats in fel och därför hade makulerats, säger Johan Malmberg och suckar.
Därefter följde ett antal nya besked.

Vid Telias presstjänst svarar man undvikande på frågorna kring trasslet.
Det råder full konkurrens på marknaden och vi måste ta betalt för våra tjänster. Men vi tar alltid fram alternativa lösningar för våra kunder. Kostnaderna och väntetiderna ser så olika ut från fall till fall, säger Irene Krohn vid presstjänsten.
Risken för att man skrämmer bort kunderna genom sitt bemötande är inget som tycks oroa.
Kunderna har ett fritt val men vi vill naturligtvis att de ska välja oss, och vi är det företag som kan erbjuda flest lösningar inom telefoni, säger Irene Krohn.

Sexton veckor efter det första samtalet fick Johan Malmberg beskedet: att dra in telefontråden skulle kosta 7 500 kronor. För andra boende i området har kostnaden angivits till 7 000 kronor.
Det är mycket pengar som jag inte har lust att betala. Man tycker att Telia borde vara mer rädda om sina kunder, säger Johan Malmberg.

Under de månader som har gått har familjen Malmbergs telekostnader skjutit i höjden.
Sedan påsk har vi bara använt våra mobiltelefoner och våra kostnader har tredubblats.
Det har inte blivit några långa samtal till släkten precis, säger Johan Malmberg.
Han har nu i stället valt att skaffa sig IP-telefoni, det vill säga telefon via bredband, från ett annat bolag.
Det verkar vara framtidens melodi. Alla grannar jag talat med ska också gå över till det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om