Telefonkostnader fördubblades på fem år
Sedan 1997 har telefonkostnaderna hos Nyköpings kommun mer än fördubblats. Det ökande användandet av mobiltelefoner antas spela en avgörande roll. Utslaget på varje enskild mobiltelefon är årskostnaden för Nyköpings kommuns mobiltelefoner dubbelt så höga som hos Eskilstuna kommun.
1997 var kommunens sammanlagda telefonkostnader cirka 3,8 miljoner kronor. År 2001 hade siffran mer än fördubblats och blivit drygt 8,5 miljoner kronor.
_ Jag har ingen förklaring till ökningen. Det kan vara så att någon verksamhet kom till runt 1998, dessutom är vi fler anställda nu. Och så har vi fler mobiltelefoner i tjänst, men jag kan inte säkert säga att ökningen beror på dem, säger Margareta Domert, kommunens ekonomichef.
Av kommunens nästan 4^000 anställda har 550 mobiltelefon. År 2001 var mobiltelefonernas sammanlagda samtals_ och abonnemangssavgifter 1,8 miljoner kronor, i genomsnitt 3^284 kronor per telefon. Det är mer än dubbelt så hög kostnad som hos Eskilstuna kommun, där var siffran 1^467 kronor per telefon.
_ Det var som attan ..., jag har ingen förklaring till det, säger Domert.
Nyköpings kommun har ingen skriven policy för hur mobiltelefonerna ska användas. Robert Tholén är jurist hos kommunen och han säger att mobiltelefonerna får användas privat, men i begränsad omfattning:
_ I början hade vi samtalsredovisning, men det blev en alldeles för stor administration som kostade mer pengar än vad de privata samtalen kostade.
_ Vi har inte upplevt att något missbruk av mobiltelefonerna förekommit, snarare ett stort bruk, säger Tholén.
Ungefär 70 procent av kommunens telefonsamtal är interna. De interna mobiltelefonsamtalen kostar Nyköpings kommun 1,05 kronor per minut. Hos Eskilstuna kommun är motsvarande siffra 98 öre. Men att gå ihop med andra kommuner för att bli en attraktivare kund och på så sätt förhandla till sig fördelaktigare avtal med telefonoperatören, har inte varit aktuellt för Nyköpings kommun. Däremot valde man att göra ett telefonväxel_sammarbete med landstinget 1994. Robert Tholén:
_ Vi skrev ett sjuårsavtal med Telia. Då fanns det bara Telia och vi hade inte mycket att välja på. Man visste inte hur mycket marknaden skulle förändras på det här området.
Förra året förhandlades avtalet med Telia om och den sista juni nästa år löper det ut för gott.
_ Då ska vi göra en stor omorganisation för att få ner kostnaderna. Kostnadsmässigt ska mobiltelefonerna jämställas med fast telefoni, säger informationschef Lars-Göran Bergman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!