Tidningar mÄste vÄga lyssna pÄ sina lÀsare

Dagstidningarna mÄste lyssna mer pÄ sina lÀsare. Det sÀger den amerikanska massmediagurun Edward D. Miller. Just nu Àr han pÄ besök pÄ Södermanlands Nyheter i Nyköping för att tala om tidningarnas betydelse för den lokala demokratin.

Övrigt2002-08-07 10:29
NÀr Sverige om ett halvÄr gÄr till val mÄste journalisterna vÄga stÀlla lÀsarnas frÄgor till politikerna. En stor uppgift för dagstidningarna Àr nÀmligen att stÀrka demokratin genom att ta lÀsarna pÄ allvar.
Det menar i alla fall Edward D. Miller, amerikansk massmediakonsult som numera Àgnar mycket Ät sin tid Ät att arbeta med svenska dagstidningar.
Miller Àr en ivrig föresprÄkare för den sorts journalistisk som utgÄr frÄn lÀsarnas behov, frÄgor och vÀrderingar. Rörelsen kallas medborgarjournalistik och har vuxit sig stark i USA de senaste tio Ären, men först pÄ senare Är börjat mÀrkas i svenska tidningar.
_ Tidningarna mÄste hjÀlpa mÀnniskor att förstÄ hur samhÀllet fungerar och visa möjliga lösningar pÄ deras problem, sÀger Edward D. Miller.

Han gÄr till och med sÄ lÄngt att han talar om att dagstidningarna ska fostra lÀsarna till aktiva medborgare.
_ Tidningar mÄste göra allt som stÄr i deras makt för att fÄ folk delaktiga i samhÀllslivet. Det Àr viktigt för demokratin, men det handlar ocksÄ om tidningarnas överlevnad. MÀnniskor som inte Àr engagerade i sitt samhÀlle lÀser inte heller tidningar.
Edward D. Miller Äterkommer gÄng pÄ gÄng till ordet "engagemang". Tidningarna ska engagera lÀsarna, men mÄste ocksÄ förÀndrar sin egen syn pÄ lÀsarna och ta dem pÄ allvar.
Ett exempel Àr faktiskt Södermanlands Nyheter som inför valet lÄter lÀsarna vara med och vÀlja ut de viktigaste politiska frÄgorna för vÄr region. Ett bra exempel pÄ medborgarjournalistisk, tycker Edward D. Miller.
_ Södermanlands Nyheter Àr en god bit pÄ vÀg nÀr det gÀller att göra en tidning för lÀsarna. MÄnga dagstidningar sÀger att de gillar idéerna bakom medborgarjournalistisk, men de Àr inte sÀrskilt bra pÄ att genomföra dem i praktiken.

Medborgarjournalistiken tog sina första trevande steg i början av 90- talet pÄ de amerikanska dagstidningarna The Witchita Eagle i Kansas och The Charlotte Observer i North Carolina.
_ Det började efter ett val. Journalisterna kÀnde sig frustrerade efter att ha lagt ner massor med arbete pÄ valbevakningen och upptÀckt att politikerna inte brydde sig ett dugg om medborgarnas frÄgor och funderingar. Medborgarna Ä sin sida brydde sig varken om att lÀsa tidningar eller rösta.
Journalisterna bestÀmde man sig för att stÀrka banden mellan medborgarna och samhÀllslivet. Idéerna slog vÀl ut och under 90-talet testades de pÄ mÄnga amerikanska dagstidningar.

I Sverige har Edward D. Miller bland annat arbetat med Svenska Dagbladets profil och pÄ mÄndagen besökte han Södermanlands Nyheter för att tala om tidningens roll i den lokala demokratin.
_ Det allra viktigaste Àr att dagstidningen vÄgar anvÀnda sig av lÀsarna och frÄga dem till rÄds om vad de tycker Àr viktigt eller oroar sig för.
SÀrskilt betydelsefullt Àr det hÀr i valrörelsen, konstaterar Edward D. Miller. Det Àr inte politikerna som ska avgöra vilka frÄgor som Àr viktigast för mÀnniskor. Det ska mÀnniskorna sjÀlva fÄ göra. Och dÄ behöver de dagstidningarnas hjÀlp för att fÄ fram sina politiska frÄgor i ljuset.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om