Att få folk att betala in pengar till en digital tombola i hoppet om att vinna – men oftast gå med förlust. Det verkar vara den affärsidé där det finns flest marknadsandelar att ta just nu. Åtminstone om min högst begränsade marknadsundersökning stämmer. Den består i och för sig bara av att jag sett en hel tv-reklampaus, men den bestod av två tredjedelar casinoreklam.
Man skulle kunna tro att det inte finns så stora variationsmöjligheter när det gäller spel och dobbel på internet – men under ytan finns små nyanser av olikheter. Första annonsen är från ett nätcasino för de som gillar att tävla mot varandra i ständigt nya turneringar. Det andra inslaget går lite i samma tema – att det kommer nya typer av spel hela tiden.
Det fortsätter med en reklamjingel från casinot som har kvar lite av sin forna nisch att det var för tjejer – fast som nu är noga med att tala om att de är casinot för alla.
Det dyker upp en jättearg farbror med hängslen och biter av en penna så att bläcket sprutar. Varför är han arg? Jo, hans casino har plötsligt blivit schysst och ger pengar tillbaka även till dem som förlorar.
Vill du få vinsten utdelad av en ninja? Det är nästa säljargument. Bäst gillar jag den som riktar sig till alla butlers som hänger i köket och låtsas vara väldigt upptagna, men i själva verket spelar nätcasino.
Är du inte en butler? Är du lite rädd för ninjor? Då kanske det bara skulle vara skönt att spela på det skönaste casinot. Det är i alla fall så en upp och nerhängande kille under hot berättar för en butter maffiaboss.