Tomteverkstad à la Disneyoch kul provokationer
Skulpturer av KG PetterssonInstallationer av Roland Haeberlein och Peter SchreckPelles Lusthus, Nyköping(till 8 januari)
I ii Lagerbergs glada gouacher, akryler och litografier på Galleri Sjöhästen handlar det mycket om manligt och kvinnligt. Och om makt i största allmänhet men också om att ta makten över sig själv och sitt liv. Färgvalet är varmt och vänligt men samtidigt strängt begränsat till ultramarinblått, blodrött, guldgult och orange. Maneret kan karaktäriseras som en blandning mellan 1960-talets sirliga barnboksillustrationer och teaterkulisser.
Symbolerna är viktiga. Lejonet och den franska liljan är klassiska. Tillsammans med festligt utsirade palats, festonger, pokaler och uppradade finstolar blir de till värdeladdade klenoder från en svunnen tid.
Hos ii Lagerberg fungerar stolarna också som metaforer för manligt och kvinnligt. Karmstolen står för det manliga, den karmlösa stolen för det kvinnliga. Roligt att den nygustavianska stolen med sköldformad rygg dammats av och kommit till heders igen! Mot detta lekfulla, lätta och illusoriska kontrasterar Eldsmides rustika ljuskronor, grytunderlägg och oxhornsljusstakar.
Järnsmide är det också gott om i glasentrén till Pelles Lusthus, sedan K G Petersson flyttat in med sitt följe: ett myller av små metallfigurer, knappt en tvärhand höga i strumplästen. Men å! så det sjuder av liv, i detta tättbefolkade lilleputtrike. Broar byggs, det cyklas på styrstänger, dirigeras och balanseras och jongleras.
Så här i juletider ligger det nära till hands att jämföra med Walt Disneys tomteverkstad. Och just så skall väl en julutställning vara: underfundig och förunderlig. Som en karamell på maten!
Med Roland Hæberlein och Peter Schreck vägg i vägg blir det nästan lite för mycket av det goda på en och samma gång. Här finns ännu mer att upptäcka, ännu fler intryck att smälta. Men denna anrättning är betydligt mer svårtuggad och hårdsmält. Risken finns att den fastnar i vrångstrupen. Jag tycker faktiskt Pelles medarbetare är värda en eloge för ett så vågat projekt.
Hur som helst löper hantverksskickligheten som en röd tråd mellan de två utställningarna. Fast Roland Hæberlein föredrar trä, grovt tillyxat eller skönt skulpterat och gärna svarvat.
Fantiserar om möten med historiska personer gör vi kanske lite till mans. Roland Hæberlein har gjort slag i saken och inviterat såväl levande som döda kulturknuttar till ett dignande Julbord från Blå Porten. På rangliga stolar har de placerats sida vid sida: Kurt Tucholsky och Siri Derkert, Dan Wolgers, Ernst Billgren och Olle Granath: de sköna konsternas höga beskyddare.
De individuella matsedlarna är komponerade av Peter Scheck och samlade i Matbok 2 Först moralen sen sufflén. På Vålnaden väntar till exempel flamberade ostron i löksnö medan Samuel Becket serveras ett subtilt offermål på en halv hummer, kluven levande och omgående placerad på grillen. Visst är det grotesk men också tankeväckande.
Leksaksdjur trängs med slaktade stolar, konstgjorda pepparkakor, färska clementiner och draperat granris. Blommiga kretonger kombineras med collage, äggkoppar, vingmuttrar och ett psykedeliskt uppfläkt schackbräde. Nog finns det ett samband mellan denna prylfixering och den kommersiella julhysterin? På behörigt avstånd bidar änglarna, herdarna, oxen och åsnan. Alldeles intill tronar blunddockan Jesusbarnet i ett mellanting mellan relikskrin och kuvös. Stoppa en peng i automaten så blir Du lycklig!
Visst är det meningen att vi skall provoceras! Men jag älskar det! Fast en kunnig ciceron skulle nog finnas till hands, för den som önskar mer kött på benen. Med utställningar av den här kalibern och konstpedagogiska visningar därtill stode Pelles Lusthus inte Moderna Museet långt efter!
En sista julönskning riktar jag till skolorna, som nu går en traditionstyngd sista höstterminsvecka till mötes: Varför inte runda av med alternativ jul på Pelles Lusthus?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!